POLUB NAS :)

facebook.jpg

info kontakt

Kontakt z biurem Gminy

tylko drogą mailową

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

KOL POLIN

Wydarzenia w naszej Gminie


Życzenia od prezydenta
18.09.2010.
Właśnie dziś, w piątek, 17 września, po zachodzie słońca, rozpoczyna się Jom Kipur. Życzenia z okazji tego święta oraz rozpoczętego niedawno Nowego Roku 5771 przekazał Prezydent Polski - Bronisław Komorowski. W liście skierowanym do Piotra Kadlčika - Prezesa Zarządu Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich Pan Prezydent przypomniał, że Żydzi są obecni w dziejach Polski od samego początku. I choć "w dziejach tych są i karty dramatyczne,  naznaczone cierpieniem, ale też piękne, chwalebne, napełniające dumą oba nasze narody. Wkład osób narodowości żydowskiej w polską kulturę, sztukę, naukę i rozwój gospodarczy zasługuje na docenienie i należyte upamiętnienie".

 

Pobierz życzenia od Prezydenta RP w wersji PDF


Piotr Kadlčik - Prezes Zarządu Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Polsce, Przewodniczący Gminy Żydowskiej w Warszawie:

"Piękne i mądre życzenia od najważniejszej osoby w państwie przyjmujemy z szacunkiem i radością. Dziękuję Panu Prezydentowi za pamięć i dobre słowo. Jestem przekonany, że podczas kadencji Prezydenta Bronisława Komorowskiego niejednokrotnie będziemy mogli pokazywać, jak wiele łączy Polaków i Żydów i że historia naszych narodów zapisana jest nie tylko na czarno. Z radością
przekażę życzenia z okazji nowego roku żydowskiego i Jom Kipur członkom wszystkich gmin żydowskich w Polsce".

Michael Schudrich - Naczelny Rabin Polski:

"Jestem wzruszony, że w tak ważnym dla wszystkich Żydów dniu, Pan Prezydent pamiętał o nas. Słowa z jego listu są dla nas inspiracją do jeszcze głębszej modlitwy w intencji nas samych, naszej społeczności oraz naszej Ojczyzny.

Początek nowego roku żydowskiego zbiegł się z inauguracją prezydenckiej kadencji, w związku czym, dziękując za noworoczne życzenia, pragniemy życzyć Panu Prezydentowi udanej i owocnej prezydentury".

List z życzeniami Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego otrzymali także Michael Schudrich - Naczelny Rabin Polski oraz Artur Hoffman - Przewodniczący Towarzystwa Społeczno - Kulturalnego Żydów W Polsce.

 
Szabat/Erew Yom Kipur
17.09.2010.

E R E W   Y O M   K I P U R

9 Tiszrei 5771/17 września 2010

Zapalenie świec i początek Postu 18.47

Hawdala - 19.54

Paraszat Wezot Habracha 

Tora opowiada o pochówku Moszego: „I pochowano go w dolinie krainy Moabu naprzeciw Bet-Peor, a nikt nie zna jego grobu aż po dziś dzień.” (Dwarim 34:6). Komentarz Rasziego: „Naprzeciw Bet-Peor – Jego grób gotowy był już od czasów sześciu dni stworzenia świata, jako pokuta  za incydent z Peor. Był on jedną z rzeczy stworzonych w erew Szabatu, przy zmierzchu. „Baal Peor” – to nazwa bałwochwalczego incydentu, grzechu awoda zara popełnionego przez naród Izraela, w ramach którego Izraelici uprawiali nierząd z kobietami Moabu.

Rabin Heszel ben Jozef stawia dwa pytania odnośnie komentarza Rasziego. W pierwszym z nich zapytuje odnośnie uwagi Rasziego, na temat tego, że „grób gotowy był” – co wnosi ta uwaga i co chce Raszi przez to nam wyjaśnić (Raszi zwykle komentuje trudne wersety, wyjaśniając je)? Po drugie, jakie ma to znaczenie, czy grób był gotowy czy nie?

Rabin Heszel wyjaśnia: Miszna w Masechet Awoda Zara (44) prezentuje rozmowę Rabina Gamliela, przewodniczącego Sanhedrynu z pewnym filozofem: Proklos, syn filozofa, zadał R. Gamlielowi pytanie. Miało to miejsce w Akko, w czasie gdy przewodniczący Sanhedrynu zażywał kąpieli w łaźni Afrodyty . Powiedział do niego: napisane jest w twojej Torze, „Nie przylgnie do twojej ręki nic z rzeczy poddanych klątwie” (Dwarim 13:18). Dlaczego kąpiesz się w łaźni Afrodyty? Odpowiedział mu: Nie możemy odpowiadać [na pytania dotyczące Tory] będąc w kąpieli. Kiedy wyszedł, powiedział: „To nie ja wszedłem do jej obszar, ona weszła w mój.

Rabin Heszel zauważa, że również w kontekście naszej Parszy aktualne jest pytanie tego filozofa – A odpowiedź R. Gamliela dobra jest także dla Moszego – „grób gotowy był już od czasów sześciu dni stworzenia świata”, oznacza, że Mosze znajdował się tam przed awoda zara a ona, awoda zara, wchodziła na jego terytorium.

W miejscu tym musimy jednak zapytać, skoro Święty, niech będzie błogosławiony, z góry wiedział, że istnieć będzie awoda zara, dlaczego wybrał zarazem owo miejsce jako pochówek najważniejszego człowieka w historii Izraela? Raszi odpowiada na to oczywiście w ten sposób: Haszem wybrał owe miejsce właśnie z tego powodu, by odpokutować za czyn z Peor.

Rabin Boaz Pash - Tłumaczyła Daniela Malec
Dziękujemy organizacji Shavei Israel za udostępnienie
tekstu 

 
Śladami powojennej historii Żydów
11.09.2010.
Żydowski Instytut Historyczny organizuje seminarium naukowe – cykl 15 wykładów, poświęconych powojennej historii Żydów w Polsce. Wykłady będą się odbywały ok. raz w miesiącu w Warszawie.
Czytaj całość
 
Kalendarium Świąt
07.09.2010.

 Post Gedali - Niedziela 12 września, zapalenie świec 19.51

 

 
Żydzi zawieszają członkostwo w fundacji
07.09.2010.
Czytaj całośćCentralna Rada Żydów w Niemczech zawiesiła członkostwo we władzach fundacji "Ucieczka, Wypędzenie, Pojednanie", która ma stworzyć w Berlinie ośrodek upamiętnienia wysiedleń Niemców – poinformował sekretarz generalny Rady Stephan Kramer.
 Centralna Rada Żydów – jedna z najbardziej wpływowych organizacji żydowskich w Niemczech – postanowiła zaprotestować przeciwko mianowaniu do rady fundacji Ucieczka, Wypędzenie, Pojednanie 
Czytaj całość
 
Rosz Haszana
07.09.2010.

 

Nasi Drodzy Przyjaciele, Sympatycy i Czytelnicy

Nowy 5771 Rok przed nami,

Życzymy Wam aby był słodki jak miód,

radosny i szczęśliwy,

życzymy zdrowia i pomyślności

oraz Pokoju na Świecie

*********************

Szana towa umetuka!

 
Rabin M.Schudrich na Rosz Haszana
06.09.2010.
Rosz Haszana zawsze daje nam szansę, by zacząć wszystko od nowa. Korzystanie z możliwości, które są nam w życiu dane, to największe wyzwanie. Ile razy pozwoliliśmy, by fascynujące i inspirujące okazje przeszły nam koło nosa? Spożytkujcie okazję jaką daje wam Rosz Haszana. Dołączcie do nas podczas modlitw, wspólnych posiłków czy nauki. Wzbogacą was i podniosą na duchu. Skorzystajcie z tej szansy razem z nami.

Naczelny Rabin Polski, Michael Schudrich
 
Stypendium w Izraelu
05.09.2010.
Na podstawie umowy międzyrządowej zawartej między Polską a Izraelem każdego roku przyznawane są stypendia dla 7 osób z każdego kraju. Polscy studenci, doktoranci i pracownicy naukowi mogą ubiegać się o 8-miesięczny staż naukowy na izraelskich uniwersytetach lub letni kurs języka hebrajskiego (tzw. ulpan). 31 października mija termin zgłaszania kandydatur.
Czytaj całość
 
Kalendarz 5771
03.09.2010.
Dzięki uprzejmości pana Czarnoty prezentujemy Państwu kalendarz na rok 5771 z godzinami zapalania świec, datami świąt i wszystkimi szczegółami. Wszystkie dane są potwierdzone przez Rabina Schudricha. W kalendarzu podano porę zapalania świec szabatowych dla każdej z 10 gmin w czasie środkowoeuropejskim z uwzględnieniem czasu letniego (do 30 X 2010 i od 27 III do 29 X 2011). Cotygodniowe parsze oraz czas zapalania świec (18 minut przed zachodem słońca) podano za stroną internetową www.ou.org, gdzie również można znaleźć godziny zapalania świec w innych miejscowościach. Do godzin hawdali (42 minuty po zachodzie słońca) ze strony www.ou.org zgodnie z rabinicznym wymogiem dodano odpowiednio: 15 minut w czerwcu i lipcu; 10 minut w maju i sierpniu; 7 minut w kwietniu i wrześniu oraz 5 minut w marcu i październiku.

 

Pobierz kalendarz w formacie PDF

 

/za jewish.org.pl/

 
Szabat
03.09.2010.

S Z A B A T    S Z A L O M   !!!!

24 Elul 5770/3 września 2010

Zapalenie świec godz. 19.20

Hawdala sobota 4 września 20.29

Paraszat Nicawim-Wajelech

"Rzeczy ukryte należą do Pana, Boga naszego, a rzeczy objawione - do nas i do naszych synów na wieki, byśmy wykonali wszystkie słowa tego Prawa." (Dwarim 29:28). “Sędziego powinien sądzić tylko na podstawie tego, co widzi na własne oczy”. (Bawli Sanhedrin 6b)

Sędzia sądzi odwołując się do Tory objawionej; nie zajmuje się Torą ukrytą, jednak z pewnością ma prawo do wykorzystania swej mądrości w celu odkrycia prawdy. Dwie historie na temat mądrości sędziów autorstwa Remu:

Pewnego niedzielnego ranka do beit midrasz Remu wszedł jeden Żyd, zaraz po wejściu począł płakać krztusząc się od łez. Opowiedział on Rabinowi Mosze swoją historię: kiedy przyjechałem do miasta postanowiłem zatrzymać się w domu pewnego bogacza. W związku z tym, że miałem przy sobie dużą sumę pieniędzy zdecydowałem się zostawić ją na czas Szabatu w depozycie u właściciela zajazdu. Wraz z końcem Szabatu udałem się do właściciela po odbiór pieniędzy, ten jednak powiedział mi, ku memu zaskoczeniu: „O jakim depozycie mówisz? W życiu nie wziąłem nic na przechowanie”. Właściciel zajazdu zaprzeczył wszystkiemu.

Próbowałem przemówić do jego serca – opowiadał mężczyzna – i błagałem go na kolanach. Rabinie, on posiada wszystkie wszystkie moje pieniądze, ratuj mnie!

Wysłuchawszy te słowa Remu posłał służącego, by ten przyprowadził właściciela zajazdu na posiedzenie sądu. Po przyjściu właściciela Remu zapytał go: „Gotowy jesteś przysiąść, że nie otrzymałeś pieniędzy od tego mężczyzny?

(Talmud Bawli, masechet Szwuot, 40): Ustala się, że osoba, która wszystkiemu zaprzecza i twierdzi, że nic nikomu nie jest winna, opiera swe ślubowanie na przysiędze derabanan. Przysięga ta nosi nazwę „szwuat heset” ( „heset” = cisza. „Szwuat heset” – przysięga, która uciszy klienta, ślubowanie, że nie jest się winnym komuś pieniędzy). Tak mówi Gemara:

„Sto moich denarów znajduje się w twoim posiadaniu, w moim posiadaniu nie znajduje się nic twojego; jest zwolniony.

Powiedział R. Nachman: Ale oni nakładają na niego „szwuat heset”. Z jakiego powodu? Ponieważ istnieje założenie, że człowiek nie będzie domagać się czegoś od kogoś, jeżeli nic nie będzie wymagane od niego.

Tak oczywiście – odpowiedział właściciel – jestem gotowy przysiąść. Mężczyzna ten zmyślił ową historię a ja nie posiadam nic jego.

Opierając się na swej intuicji Remu poczuł, że oskarżyciel ma rację a właściciel zajazdu kłamie. Wiedział jednak, że trudne będzie przekonanie kłamcy do przyznania się do prawdy, zaniechał więc prób wpłynięcia na jego zmianę postawy, zamiast tego zmienił temat rozmowy. Zapytał właściciela o samopoczucie i jak idą interesy, po chwili zaś zainteresował się złotym zegarkiem, który właściciel nosił na swej szyi. Zbliżywszy się, by zobaczyć zegarek bliżej, wyraził swój zachwyt nad nim, po czym zapytał się, czy byłaby możliwość, by pożyczyć zegarek na kilka minut, tak aby mogła go również zobaczyć rebecen. „Może sam sobie taki kupię” – powiedział. Właściciel zajazdu zgodził się z ochotą.

Remu wyszedł do pobliskiego pokoju, tam poprosił swego służącego by ten udał się do zajazdu, wraz z zegarkiem, który pokazać ma żonie właściciela jako znak od jej męża, i poprosić o paczkę pieniędzy, którą gość zdepozytował w erew Szabat. Ponieważ zegarek był pewnym znakiem, żona podała mu pieniądze. Otrzymawszy pieniądze Remu ukrył paczuszkę do swojego ubrania i wrócił do pokoju, w którym siedzieli sędziowie. Zwrócił się do właściciela i zapytał ponownie: „Nadal gotowy jesteś przysiąc, że nie otrzymałeś paczki pieniędzy na przechowanie w Szabat i w twoim posiadaniu nie znajduje się owa paczka? Właściciel zajazdu uparł się przy swoim i zdecydowanym głosem odparł: „W moich rękach nie znajdują się te pieniądze, i jestem gotowy to przysiąc”.

W tym momencie Remu wyciągnął sakiewkę spod ubrania ku zaskoczeniu właściciela i zachwytowi reszty zgromadzonych.

Uwaga: Czy w czasie Remu istniały już zegarki na rękę?

Inna historia, z czasów przed Remu, opowiada o tym, jak jeden człowiek twierdził, ze pożyczył przyjacielowi sakiewkę pieniędzy, tamten jednak zaprzeczył wszystkiemu a wyrok był podobny jak w poprzedniej historii. Szwuat heset – ktoś, kto zaprzecza wszystkiemu i kasuje w ten sposób wszystkie płatności. Jednak Remu czuł, że prawda jest po stronie oskarżyciela.

W celu ustalenia prawdy Remu zadał wiele pytań, między innymi gdzie i kiedy złożony był depozyt, mając nadzieję, że w ten sposób wszystko się wyjaśni. Kiedy oskarżyciel opowiedział, że pieniądze ukryte zostały blisko pewnej studni położonej daleko od miasta, oskarżony odpowiedział, że nic nie wie na temat żadnej studni i nie wie gdzie ona jest.

Remu zawołał swego służącego i w obecności sądu wysłał go by ten udał się do owej studni, wydobył z niej kubek wody i przyniósł go ze sobą. Trójka czekała długi czas i w pewnym momencie Remu zapytał: „Czemu tak długo to trwa? Czyżby studnia była tak daleko?” Oskarżony stracił uwagę i machinalnie odpowiedział: Tak, jest daleko stąd i dużo czasu zajmuje, by tam dotrzeć. ...Momentalnie po wypowiedzeniu tych słów zorientował się, że popełnił błąd – początkowo zaprzeczał, że wie cokolwiek na temat tej studni, a później ujawnił się jako kłamca, z czego prosto wywnioskować można było, że tam znajdował się również depozyt.

Pomimo, że historię tę słyszałem w różnych wersjach autorstwa innych osób, nie ma to jednak takiego znaczenia, ważne że jest to opowieść z sukcesem.

Szabat Szalom

Rabin Boaz Pash - Tłumaczyła Daniela Malec
Dziękujemy organizacji Shavei Israel za udostępnienie tekstu

 

 
1 września
01.09.2010.
Czytaj całośćDziś 71. rocznica wybuchu II wojny światowej. Nad ranem na gdańskim Westerplatte rozpoczęły się uroczyste obchody. Podczas uroczystości z udziałem prezydenta Bronisława Komorowskiego na Westerplatte, po raz pierwszy w historii, odbyła się rekonstrukcja historyczna walk. Rozpoczęta o godz. 4.40 około półgodzinna inscenizacja przypomniała obronę placówki "Prom" 1 września 1939 r. na Westerplatte. Równolegle rozpoczęły się obchody w Wieluniu (Łódzkie), który rankiem 1 września 1939 został zbombardowany przez niemieckie lotnictwo.
Czytaj całość
 
Zamach na Zachodnim Brzegu
01.09.2010.
Terroryści z Brygad Ezedina al-Kasama ostrzelali izraelski samochód w pobliżu Hebronu. W zamachu zginęło czworo Izraelczyków, w tym kobieta w ciąży. - Brygady Kasama ogłaszają swą pełną odpowiedzialność za tę heroiczną operację w Hebronie - głosi oświadczenie, wydane późnym wieczorem we wtorek przez zbrojne skrzydło Hamasu, kontrolującego Strefę Gazy i sprzeciwiającego się wszelkiemu dialogowi z Izraelem.       

Ofiary zamachu jechały Drogą 60, nieopodal Kiryat Arba, na zachód od Hebronu, gdy ich samochód został ostrzelany.

Zginęli:
  • Yitzhak Imes, 47
  • Talya Imes, 45,
  • Kochava Even Chaim, 37
  • Avishai Shindler, 24


Zamachu dokonano na krótko przed planowanym wznowieniem bezpośrednich negocjacji pokojowych między Izraelem a Palestyńczykami. 2 września w Waszyngtonie premier Izraela Benjamin Netanjahu i prezydent Autonomii Palestyńskiej Mahmud Abbas mają wznowić bezpośrednie negocjacje pokojowe, zerwane w 2008 roku przez stronę palestyńską w proteście przeciwko izraelskiej ofensywie w Strefie Gazy. Strona izraelska obawia się, że radykalne ugrupowania palestyńskie mogą podejmować próby storpedowania wysiłków pokojowych.

Wkrótce po zamachu na Zachodnim Brzegu rzecznik Hamasu Sami Abu-Zuhri oświadczył, że jego ugrupowanie "pochwala ten atak i uważa go za naturalną reakcję na zbrodnie okupacji".

Rząd USA opublikował oświadczenie, w którym ostro potępił zamach na Zachodnim Brzegu Jordanu. - Brutalny atak tuż przed wznowieniem bezpośrednich rozmów pokojowych pokazuje, jak bardzo wrogom pokoju zależy na zablokowaniu procesu pokojowego - podkreśla Biały Dom w swym oświadczeniu.

Źródło:PAP, GW, Wprost

Foto: mfa.gov.il

 
««  start « poprz. 1 nast.  » koniec »»

Pozycje :: 1 - 12 z 12

ATTENTION !

About the visits to the grave of Akiva Eger please get in touch with Mrs. Estera by phone +48 726 100 199 Or via email gekafka@jewish.org.pl

Szabat

niebieski.jpgSpotykamy się w piątek

26 maja o 19.00

Warsztaty taneczne w Gminie

Warsztaty odbywają sie w każdą środe o 18.00

Kontakt do instruktorki dorotagolob@gmail.com

tance.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

circlecalendar1.jpg

Albumy PICASA

NASZE ALBUMY KLIKNIJ

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg
erec.jpg
wikipardes.jpg

Koszerne produkty

kosher.jpg

 

mhzp_logo_new3755.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg
wirtualny.jpg
tskz.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg
fzplogo.jpg

Chabad

chabad.jpg
torun.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl