POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Galeria zdjęć
Szabat/Erew Yom Kipur  Email

E R E W   Y O M   K I P U R

9 Tiszrei 5771/17 września 2010

Zapalenie świec i początek Postu 18.47

Hawdala - 19.54

Paraszat Wezot Habracha 

Tora opowiada o pochówku Moszego: „I pochowano go w dolinie krainy Moabu naprzeciw Bet-Peor, a nikt nie zna jego grobu aż po dziś dzień.” (Dwarim 34:6). Komentarz Rasziego: „Naprzeciw Bet-Peor – Jego grób gotowy był już od czasów sześciu dni stworzenia świata, jako pokuta  za incydent z Peor. Był on jedną z rzeczy stworzonych w erew Szabatu, przy zmierzchu. „Baal Peor” – to nazwa bałwochwalczego incydentu, grzechu awoda zara popełnionego przez naród Izraela, w ramach którego Izraelici uprawiali nierząd z kobietami Moabu.

Rabin Heszel ben Jozef stawia dwa pytania odnośnie komentarza Rasziego. W pierwszym z nich zapytuje odnośnie uwagi Rasziego, na temat tego, że „grób gotowy był” – co wnosi ta uwaga i co chce Raszi przez to nam wyjaśnić (Raszi zwykle komentuje trudne wersety, wyjaśniając je)? Po drugie, jakie ma to znaczenie, czy grób był gotowy czy nie?

Rabin Heszel wyjaśnia: Miszna w Masechet Awoda Zara (44) prezentuje rozmowę Rabina Gamliela, przewodniczącego Sanhedrynu z pewnym filozofem: Proklos, syn filozofa, zadał R. Gamlielowi pytanie. Miało to miejsce w Akko, w czasie gdy przewodniczący Sanhedrynu zażywał kąpieli w łaźni Afrodyty . Powiedział do niego: napisane jest w twojej Torze, „Nie przylgnie do twojej ręki nic z rzeczy poddanych klątwie” (Dwarim 13:18). Dlaczego kąpiesz się w łaźni Afrodyty? Odpowiedział mu: Nie możemy odpowiadać [na pytania dotyczące Tory] będąc w kąpieli. Kiedy wyszedł, powiedział: „To nie ja wszedłem do jej obszar, ona weszła w mój.

Rabin Heszel zauważa, że również w kontekście naszej Parszy aktualne jest pytanie tego filozofa – A odpowiedź R. Gamliela dobra jest także dla Moszego – „grób gotowy był już od czasów sześciu dni stworzenia świata”, oznacza, że Mosze znajdował się tam przed awoda zara a ona, awoda zara, wchodziła na jego terytorium.

W miejscu tym musimy jednak zapytać, skoro Święty, niech będzie błogosławiony, z góry wiedział, że istnieć będzie awoda zara, dlaczego wybrał zarazem owo miejsce jako pochówek najważniejszego człowieka w historii Izraela? Raszi odpowiada na to oczywiście w ten sposób: Haszem wybrał owe miejsce właśnie z tego powodu, by odpokutować za czyn z Peor.

Rabin Boaz Pash - Tłumaczyła Daniela Malec
Dziękujemy organizacji Shavei Israel za udostępnienie
tekstu 

 
Kalendarium Świąt  Email

 Post Gedali - Niedziela 12 września, zapalenie świec 19.51

 

 
Rosz Haszana  Email

 

Nasi Drodzy Przyjaciele, Sympatycy i Czytelnicy

Nowy 5771 Rok przed nami,

Życzymy Wam aby był słodki jak miód,

radosny i szczęśliwy,

życzymy zdrowia i pomyślności

oraz Pokoju na Świecie

*********************

Szana towa umetuka!

 
Szabat  Email

S Z A B A T    S Z A L O M   !!!!

24 Elul 5770/3 września 2010

Zapalenie świec godz. 19.20

Hawdala sobota 4 września 20.29

Paraszat Nicawim-Wajelech

"Rzeczy ukryte należą do Pana, Boga naszego, a rzeczy objawione - do nas i do naszych synów na wieki, byśmy wykonali wszystkie słowa tego Prawa." (Dwarim 29:28). “Sędziego powinien sądzić tylko na podstawie tego, co widzi na własne oczy”. (Bawli Sanhedrin 6b)

Sędzia sądzi odwołując się do Tory objawionej; nie zajmuje się Torą ukrytą, jednak z pewnością ma prawo do wykorzystania swej mądrości w celu odkrycia prawdy. Dwie historie na temat mądrości sędziów autorstwa Remu:

Pewnego niedzielnego ranka do beit midrasz Remu wszedł jeden Żyd, zaraz po wejściu począł płakać krztusząc się od łez. Opowiedział on Rabinowi Mosze swoją historię: kiedy przyjechałem do miasta postanowiłem zatrzymać się w domu pewnego bogacza. W związku z tym, że miałem przy sobie dużą sumę pieniędzy zdecydowałem się zostawić ją na czas Szabatu w depozycie u właściciela zajazdu. Wraz z końcem Szabatu udałem się do właściciela po odbiór pieniędzy, ten jednak powiedział mi, ku memu zaskoczeniu: „O jakim depozycie mówisz? W życiu nie wziąłem nic na przechowanie”. Właściciel zajazdu zaprzeczył wszystkiemu.

Próbowałem przemówić do jego serca – opowiadał mężczyzna – i błagałem go na kolanach. Rabinie, on posiada wszystkie wszystkie moje pieniądze, ratuj mnie!

Wysłuchawszy te słowa Remu posłał służącego, by ten przyprowadził właściciela zajazdu na posiedzenie sądu. Po przyjściu właściciela Remu zapytał go: „Gotowy jesteś przysiąść, że nie otrzymałeś pieniędzy od tego mężczyzny?

(Talmud Bawli, masechet Szwuot, 40): Ustala się, że osoba, która wszystkiemu zaprzecza i twierdzi, że nic nikomu nie jest winna, opiera swe ślubowanie na przysiędze derabanan. Przysięga ta nosi nazwę „szwuat heset” ( „heset” = cisza. „Szwuat heset” – przysięga, która uciszy klienta, ślubowanie, że nie jest się winnym komuś pieniędzy). Tak mówi Gemara:

„Sto moich denarów znajduje się w twoim posiadaniu, w moim posiadaniu nie znajduje się nic twojego; jest zwolniony.

Powiedział R. Nachman: Ale oni nakładają na niego „szwuat heset”. Z jakiego powodu? Ponieważ istnieje założenie, że człowiek nie będzie domagać się czegoś od kogoś, jeżeli nic nie będzie wymagane od niego.

Tak oczywiście – odpowiedział właściciel – jestem gotowy przysiąść. Mężczyzna ten zmyślił ową historię a ja nie posiadam nic jego.

Opierając się na swej intuicji Remu poczuł, że oskarżyciel ma rację a właściciel zajazdu kłamie. Wiedział jednak, że trudne będzie przekonanie kłamcy do przyznania się do prawdy, zaniechał więc prób wpłynięcia na jego zmianę postawy, zamiast tego zmienił temat rozmowy. Zapytał właściciela o samopoczucie i jak idą interesy, po chwili zaś zainteresował się złotym zegarkiem, który właściciel nosił na swej szyi. Zbliżywszy się, by zobaczyć zegarek bliżej, wyraził swój zachwyt nad nim, po czym zapytał się, czy byłaby możliwość, by pożyczyć zegarek na kilka minut, tak aby mogła go również zobaczyć rebecen. „Może sam sobie taki kupię” – powiedział. Właściciel zajazdu zgodził się z ochotą.

Remu wyszedł do pobliskiego pokoju, tam poprosił swego służącego by ten udał się do zajazdu, wraz z zegarkiem, który pokazać ma żonie właściciela jako znak od jej męża, i poprosić o paczkę pieniędzy, którą gość zdepozytował w erew Szabat. Ponieważ zegarek był pewnym znakiem, żona podała mu pieniądze. Otrzymawszy pieniądze Remu ukrył paczuszkę do swojego ubrania i wrócił do pokoju, w którym siedzieli sędziowie. Zwrócił się do właściciela i zapytał ponownie: „Nadal gotowy jesteś przysiąc, że nie otrzymałeś paczki pieniędzy na przechowanie w Szabat i w twoim posiadaniu nie znajduje się owa paczka? Właściciel zajazdu uparł się przy swoim i zdecydowanym głosem odparł: „W moich rękach nie znajdują się te pieniądze, i jestem gotowy to przysiąc”.

W tym momencie Remu wyciągnął sakiewkę spod ubrania ku zaskoczeniu właściciela i zachwytowi reszty zgromadzonych.

Uwaga: Czy w czasie Remu istniały już zegarki na rękę?

Inna historia, z czasów przed Remu, opowiada o tym, jak jeden człowiek twierdził, ze pożyczył przyjacielowi sakiewkę pieniędzy, tamten jednak zaprzeczył wszystkiemu a wyrok był podobny jak w poprzedniej historii. Szwuat heset – ktoś, kto zaprzecza wszystkiemu i kasuje w ten sposób wszystkie płatności. Jednak Remu czuł, że prawda jest po stronie oskarżyciela.

W celu ustalenia prawdy Remu zadał wiele pytań, między innymi gdzie i kiedy złożony był depozyt, mając nadzieję, że w ten sposób wszystko się wyjaśni. Kiedy oskarżyciel opowiedział, że pieniądze ukryte zostały blisko pewnej studni położonej daleko od miasta, oskarżony odpowiedział, że nic nie wie na temat żadnej studni i nie wie gdzie ona jest.

Remu zawołał swego służącego i w obecności sądu wysłał go by ten udał się do owej studni, wydobył z niej kubek wody i przyniósł go ze sobą. Trójka czekała długi czas i w pewnym momencie Remu zapytał: „Czemu tak długo to trwa? Czyżby studnia była tak daleko?” Oskarżony stracił uwagę i machinalnie odpowiedział: Tak, jest daleko stąd i dużo czasu zajmuje, by tam dotrzeć. ...Momentalnie po wypowiedzeniu tych słów zorientował się, że popełnił błąd – początkowo zaprzeczał, że wie cokolwiek na temat tej studni, a później ujawnił się jako kłamca, z czego prosto wywnioskować można było, że tam znajdował się również depozyt.

Pomimo, że historię tę słyszałem w różnych wersjach autorstwa innych osób, nie ma to jednak takiego znaczenia, ważne że jest to opowieść z sukcesem.

Szabat Szalom

Rabin Boaz Pash - Tłumaczyła Daniela Malec
Dziękujemy organizacji Shavei Israel za udostępnienie tekstu

 

 
Żydzi zawieszają członkostwo w fundacji  Email
Czytaj całośćCentralna Rada Żydów w Niemczech zawiesiła członkostwo we władzach fundacji "Ucieczka, Wypędzenie, Pojednanie", która ma stworzyć w Berlinie ośrodek upamiętnienia wysiedleń Niemców – poinformował sekretarz generalny Rady Stephan Kramer.
 Centralna Rada Żydów – jedna z najbardziej wpływowych organizacji żydowskich w Niemczech – postanowiła zaprotestować przeciwko mianowaniu do rady fundacji Ucieczka, Wypędzenie, Pojednanie 
Czytaj całość
 
««  start « poprz. 1 2 nast.  » koniec »»

Pozycje :: 1 - 9 z 12

Pray for Izrael

200w.gif

Am Israel Chai !

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

TSKZ

tskz.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl