| Szawuot 2019 | 
| S Z A W U O T_ | |
| 
Szawuot (Święto Tygodni) - w roku 2019 zaczyna się z zachodem słońca w 
sobotę, 8 czerwca, a kończy o zmroku w poniedziałek, 10 czerwca (trwa 
dwa dni w diasporze, jeden - w Izraelu). Szawuot jest świętem upamiętniającym nadanie ludowi Jisraela Tory (Matan
Tora), która jest nie tylko świętą księgą judaizmu, ale także tekstem, 
jaki wpłynął - jak żaden inny - na historię ludzkości. Dlatego nazywane 
jest Zman Matan Toratejnu (Czasem Nadania Naszej Tory).
 
W Torze święto to określane jest aż na trzy różne sposoby: mianem 
Hag Hakacir – co oznacza Święto Zbiorów (dokładnie: „koniec żniw”) 
(Bereszit 23, 16), Jom Habikurim – Dniem Pierwszych Owoców (Bemidbar 28,
26) i Chag Haszawuot – Świętem Tygodni (Szemot 34, 22).
 
Jest ono
drugim z trzech głównych świąt o rolniczym i historycznym charakterze 
(pozostałe dwa to Pesach i Sukot). Jednak w odróżnieniu od tych dwu 
świąt, data obchodzenia Szawuot nie jest wymieniona w Torze, ale jest 
powiązana z terminem obchodzenia Pesach. W drugi dzień Pesach rozpoczyna
się „liczenie omeru”, które trwa czterdzieści dziewięć dni. 
Pięćdziesiątego dnia, a więc po upływie siedmiu tygodni (stąd nazwa 
„Święto Tygodni”) obchodzone jest święto Szawuot. Te czterdzieści 
dziewięć dni wędrówki po Wyjściu z Egiptu to czas, który był potrzebny, 
aby Żydzi mogli przygotować się do przyjęcia Tory i zaakceptowania jej 
przykazań.
 
W odróżnieniu od innych świąt, w Szawuot nie 
obowiązują specjalne micwot wynikające z Tory, ale tradycyjne sposoby 
obchodzenia świąt, polegające na powstrzymywaniu się od pracy, 
specjalnych modlitwach i studiowaniu Tory. Jednak wiele z tych 
szczegółowych zwyczajów (minhagim) funkcjonuje na równi z zasadami prawa
religijnego. Te tradycyjne formy uświęcania Szawuot opisuje 
mnemotechniczne słowo acharit („ostatni”), które składa się z pierwszych
liter nazw poszczególnych zwyczajów:
 
• Akdamut – odczytanie 
średniowiecznego poematu w języku aramejskim opiewającego wspaniałość 
Boga (odbywa się przed nabożeństwem porannym).
 
• Chalaw („mleko”)
– spożywanie produktów mlecznych. Król Szlomo opisywał Torę w Pieśni 
nad Pieśniami jako „miód i mleko”. Ponadto jedzenie produktów mlecznych 
upamiętnia fakt, że wraz z otrzymaniem Tory Żydów zaczęło obwiązywać 
przestrzeganie zasad koszerności, więc nie mogli spożywać żadnego mięsa 
przygotowanego wcześniej, bo z pominięciem tych zasad. Musieli więc 
bezpośrednio po otrzymaniu Tory zadowolić się produktami z mleka.
 
• Rut – odczytanie Księgi Rut podczas porannego nabożeństwa. Księga ta 
opisuje okres żniw, a ponadto postać konwertytki Rut nawiązuje do 
podstawowego warunku wpisania się we wspólnotę narodu żydowskiego, jakim
jest akceptacja Tory. Potomkiem Rut był król Dawid, który urodził się w
Szawuot, a również zmarł w to święto.
 
• Jerek – udekorowanie 
domów i synagogi zielonymi gałęziami drzew. Według tradycji góra Synaj 
zazieleniła się i pokryła kwitnącymi kwiatami tuż przed wręczeniem Tory 
(w tradycji chrześcijańskiej istnieje podobny zwyczaj w 
Pięćdziesiątnicę, czyli Zielone Świątki).
 
• Tora – całonocne 
studiowanie Tory. W Jerozolimie kończy się ono wędrówką przed świtem 
tysięcy ludzi do Kotelu (Ściany Zachodniej). Jest to pozostałość 
pielgrzymiego charakteru Szawuot: w czasach Świątyni obowiązkiem 
wszystkich Żydów było przybycie na to święto do Jerozolimy. Po 1967 
roku, gdy obywatele Izraela odzyskali dostępu do Kotelu, podczas 
pierwszego święta Szawuot przybyło tam ponad dwieście tysięcy Żydów.
 
Według tradycji, gdy fragmenty Tory są odczytywane w synagodze w święto Szawuot, Bóg daje Torę i przykazania na nowo.
 
Przykazania i Tora uczyniły naród żydowski wolnymi ludźmi nie tylko 
dlatego, że ich wręczenie stanowiło najważniejszy moment Wyjścia z 
niewoli egipskiej, ale także dlatego, iż moralne przesłanie Tory daje 
każdemu człowiekowi szansę na uwolnienie się od własnych ograniczeń.
 
Szawuot zaczyna się z nastaniem szóstego dnia miesiąca siwan. Talmud 
naucza, że Bóg dał Dziesięć Oświadczeń (Przykazań) dokładnie w noc 
szóstego siwan, czyli w pierwszą noc Szawuot.
 | |
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
 
		Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl