Owoce Ziemi Świętej |
z przyziemnym. Jak powiedzieli Chazal (nasi Mędrcy) o Mosze Rabejnu, który tak bardzo pragnął wejść do Ziemi Israela:
„Czyż potrzebował jeść z jej owoców?
Albo nasycić się jej dobrocią? Mosze powiedział raczej: „Istnieje wiele micwot, które nakazano narodowi żydowskiemu, a które można wypełniać tylko w Ziemi Israela”.
Bieżąc rok jest rokiem Szmity - rokiem odpoczynku dla ziemi, kiedy rolnicy nie uprawiają ziemi. Chociaż technicznie przestrzeganie szmity nie ma zastosowania poza granicami Ziemi Israela, jednak jest nie mniej istotne dla nas, mieszkających w
Polsce. W rzeczywistości święta micwa szmity pomaga nadać naszemu życiu właściwą perspektywę poprzez zaufanie Stwórcy całym sercem i bezwarunkowo.
CHITA-PSZENICA
Jak nauczają mędrcy, pszenica stanowi podstawowe jedzenie człowieka i symbolizuje pokarm duszy B-skiej, którą nasyca wyższe poznanie i mądrość.
Mędrcy nauczali również, że dziecko nie dysponuje umiejętnością, by poprawnie rozmawiać ze swoim ojcem, dopóki nie zacznie jeść pszenicy – w niej bowiem zawiera się źródło mądrości.
W porównaniu z ziarnem pszenicy plewy zdają się być bezwartościowe. Oddziela się je i usuwa. Niemniej jednak stanowią istotny element w procesie wzrostu pszenicy, chroniąc ziarno przed gorącem i wilgocią.
Rozpoczynając służbę HaSzem, człowiek opiera się na rozpoznaniu własnych mocnych stron, po to by ustanowić łączność z Szechiną (Bożą Obecnością). Gdy jednak połączenie zostanie nawiązane, człowiek dystansuje się od myśli o własnej mocy sprawczej, ponieważ zdają się mu już wówczas oznaką przesadnej dumy i zbytniego skupienia na samym sobie.
Błogosławieństwa nad jedzeniem ziaren są następujące: całe ziarna (pozbawione zewnętrznej łuski) ugotowane i sklejone ze sobą razem wymagają błogosławieństwa: "Bore minej mezonot." Gdy spożywa się je luźno, błogosławieństwo brzmi: "Bore pri haadama." Gdy zostały rozdrobnione, wypowiada się błogosławieństwo mezonot, nawet jeśli ziarna nie są ze sobą zespolone.
|
Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl