Nie
wolno jednak myśleć w taki sposób: "Jeśli zazdrość, chciwość i duma to
zła droga i zabierają one człowieka ze świata, odejdę od nich jak
najbardziej i podążę w przeciwnym kierunku: nie będę jadł mięsa, nie
będę pił wina, nie będę się żenił, nie będę mieszkał w ładnym domu i nie
będę nosił pięknych ubrań, ale będę chodził w szmatach".
To też jest zły wybór drogi i zakazane jest takie postępowanie.
(...)
Najlepszą i najbardziej słuszną sprawą jest nauczyć się postępować drogą prowadzącą środkiem.
(...)
Ten kto wybiera drogę środka, ten zwany jest mędrcem.
(...)
Orzekli
nasi błogosławionej pamięci nauczyciele, że człowiek powinien
powstrzymywać się tylko od tych rzeczy, których zakazuje nam Tora i nie
wolno mu czynić sobie zakazów przez ślubowania i przysięgi, aby nie
robić tego, co dozwolone.
Tak powiedzieli błogosławionej pamięci nauczyciele: "Czy nie wystarczy tego, co zakazuje Tora, że zakazujesz sobie rzeczy, które są dozwolone?" (Talmud Jerozolimski, Nedarim 9:1).
I nasi błogosławionej pamięci nauczyciele zakazali umartwiać siebie samego postami bardziej, niż trzeba.
O
tych sprawach wszystkich powiedział Król Szlomo (pokój z nim): "Nie
bądź nazbyt sprawiedliwym, ani nazbyt mądrym - dlaczego mieliby cię
wszyscy opuścić? [byś nie doprowadził się do niesprawiedliwości i do
głupoty]" (Kohelet: 7:16) <<<
/the 614 commandment society/