15 ADAR |
"Księga Estery (9:18-19) nakazuje obchodzenie święta Purim jeden dzień później w miastach otoczonych murami. Dlatego np. w Jerozolimie i w Safed dniem Purim jest 15 dzień adar, a w innych miastach - 14 dzień tego miesiąca". Jakie jest uzasadnienie tego nakazu? W czasie, gdy rozgrywały się wydarzenia opisane w Księdze Estery, stolicą królestwa Persji było miasto Szuszan (dzisiejszy Szusz w Iranie). Otoczone było ono murami. W mieście tym Żydzi pokonali ostatecznie swoich wrogów (ludzi, którzy razem z Hamanem planowali zagładę Żydów) o jeden dzień później, niż w innych miastach kraju. Konsekwentnie też o jeden dzień później świętowali tam swoje zwycięstwo. Dla upamiętnienia tego faktu ustalony został Szuszan Purim - święto Purim obchodzone w miastach otoczonych murami w czasach, gdy powstrzymane zostały zamysły Hamana. Historycznie jednak jest faktem, że w okresie, gdy Żydzi pokonali swoich wrogów w królestwie Persji, wszystkie miasta Izraela były zniszczone i pozbawione murów. Mędrcy postanowili więc, że prawo do obchodzenia Szuszan Purim mają te miasta, które otoczone były murami w czasach Jehoszui (Jozuego). Z całą pewnością miastem tym była Jerozolima. Dlatego w Jerozolimie obchodzi się święto Purim dzień później - jako Szuszan Purim. Natomiast w takich miastach jak Safed, Jaffa i Hebron - co do których nie ma pewności, czy były otoczone murami w czasach Jozuego, ale można przypuszczać, że były - piętnastego dnia adar następuje dodatkowe odczytanie Megilat Ester (Księgi[ Zwoju] Estery), ale bez błogosławieństw. A dlaczego zadecydowano, że miasta, które obchodzą Szuszan Purim, to te, które miały mury w czasach Jozuego? Bo Jozue jako pierwszy walczył z Amalekitami (Szemot/Ks. Wyjścia 17:9), a Haman był potomkiem ich króla - Agaga. |
Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl