Chanuka to
ośmiodniowe święto określane współcześnie jako Hag ha-Urim (hebr.
święto świateł), które powstało na bazie wydarzeń historycznych
opisanych w Księgach Machabejskich. W kalendarzu żydowskim święto
rozpoczyna się 25 kislew, a kończy 2 tewet, i wypada przeważnie w
grudniu. W 2024 roku Chanuka rozpoczyna się wieczorem 25 grudnia, kończy
wieczorem 2 stycznia 2025.
Chanuka to święto historyczne, które nie pochodzi wprost z Tory.
Dlatego wszystkie świąteczne dni są zwykłymi dniami roboczymi.
Najważniejszym elementem obchodów Chanuki jest codzienne zapalanie
świateł – jednego pierwszego dnia, dwóch – drugiego itd. aż do ósmego
dnia, kiedy zapala się osiem świateł. Światła palą się w
charakterystycznym, dziewięcioramiennym świeczniku zwanym chanukija lub menorą chanukową.
Celem zapalania świateł w kolejne wieczory jest rozgłaszanie
chanukowego cudu (aram. pirsuma danisa). Cud ten miał zdarzyć się w
starożytnej Judei w II w. p.n.e. w czasie, kiedy trwała wojna o wolność
religijną między żydowskimi powstańcami – Machabeuszami, a okupującą kraj armią króla syryjskiego Antiocha IV, który usiłował przemocą hellenizować Żydów. Kiedy Machabeusze odzyskali światynię jerozolimską
i wznowili w niej rytuał zapalania menory, posłużyło im do tego
odnalezione małe naczynie z oliwą wystarczającą zwykle jeden dzień.
Tymczasem menora paliła się aż przez osiem dni.
Innym cudem, wzmiankowanym w dodatkowych modlitwach świątecznych,
jest fakt pokonania potężnej i doskonale uzbrojonej armii syryjskiej
przez garstkę żydowskich rebeliantów.
Chanuka, podobnie jak Boże Narodzenie, jest świętem wesołym i
rodzinnym. W każdy wieczór wokół chanukiji stawianej przy oknie tak, aby
jej światło wychodziło na zewnątrz domu, gromadzi się cała rodzina. W
zależności od przyjętego zwyczaju, wszyscy zapalają jeden świecznik lub
każdy domownik zapala własny.
Tradycja zaleca używanie lampek oliwnych, przypominających legendę o
cudzie. Zapalaniu chanukiji towarzyszą określone błogosławieństwa i
pieśni. Je się wtedy specjalne potrawy, na pamiątkę cudu smażone na
oleju (pączki, placki ziemniaczane i inne tłustości), a dzieci dostają
prezenty. Dorośli zasiadają do kart, a dzieci grają w drejdel, gdzie stawką jest gelt, czekoladowe pieniążki lub inne łakocie.
Drejdel, czyli świąteczny bączek oddaje myśl przewodnią Chanuki:
pamięć o cudzie. Zasady gry są bardzo proste. Na każdej z czterech stron
bączka znajduje się hebrajska litera: nun, gimel, hej, szin. Każda z
nich symbolizuje wygraną lub przegraną w grze, a jednocześnie jest
początkiem słowa. Kręcąc bączkiem losowo, wygrywamy lub przegrywamy
słodkości, a jednocześnie układamy zdanie "wielki cud stał się tam"
(hebr. nes gadol haja szam).