W tym roku Purim rozpocznie się w środę 7 marca wieczorem.
Purim obchodzimy na pamiątkę cudownego ocalenia od
całkowitej zagłady. Zausznik króla Persji, Haman, postanowił zniszczyć Żydów,
lecz jego plany spełzły na niczym dzięki odwadze dwojga ludzi - żony króla,
Estery i jej kuzyna Mordechaja. Haman i jego stronnicy zostali zgładzeni tego
samego dnia którego mieli wymordować Żydów. Następny dzień, 14 adar stał się
świętem, które obchodzimy po dzień dzisiejszy.
Historyczne tło wydarzeń opisanych w Księdze Estery
Najprawdopodobniej Księga Estery napisana została w Babilonii lub Persji i
odzwierciedla rzeczywistość historyczną z czasów Imperium perskiego podczas
rządów dynastii Achemenidów (558 - 330 r. p.w.e.), tzn. przed inwazją Greków,
na których czele stał Aleksander Macedoński. Dowodem na to, że Księga Estery
powstała w epoce przedgreckiej, jest fakt, iż nie zawiera ona żadnych greckich
terminów oraz imion. Wszystkie obce słowa występujące w Księdze wywodzą się z
perskiego bądĽ aramejskiego.
Król opisany w Księdze Estery jako Aswerus - to być może Kserkses I, panujący w
latach 486-465 p.w.e. Historia potwierdza wiele faktów opisanych w Księdze
Estery. Na przykład wiadomo, że Kserkses I kazał zbudować wspaniały pałac w
Suzie (w Księdze Estery miasto to nosi nazwę Szuszan). Za jego panowania
państwo perskie było potęgą, jego granice na wschodzie sięgały doliny Indusu, a
na zachodzie - sąsiadowało z Etiopią i Libią. Kserkses I otoczył się
przepychem, szczodrą ręką rozdawał cenne dary swoim bliskim i wydawał
wielodniowe wystawne uczty.
Księga ta, należąca do trzeciej części Tanachu, Pisma Świętego, do Ketuwim -
Pism, otrzymała nazwę od imienia Estery, bohaterki opowieści, dzięki której
uratowali zostali od zagłady Żydzi mieszkający w Imperium Perskim. Ma ona
jeszcze jedną nazwę - Megilat Ester czyli Zwój Estery. Opowieść osnuta jest
wokół pasjonującego wątku - nad Żydami ogromnego imperium zawisło śmiertelne
niebezpieczeństwo, od którego zostali oni cudem uratowani. Księga rozpoczyna się
od opowieści o tym, jak Aswerus, władca Imperium Perskiego, każe stracić swoją
żonę Waszti, która nie chciała stanąć przed obliczem króla i jego ministrów
podczas uczty (rozdział 1). (Historia Waszti, nota bene, stanowi niezły
materiał dla feministek, ponieważ kończy się następująco: "I rozesłano
listy do wszystkich prowincji, że każdy mężczyzna ma być panem w swoim domu i
zarządzać nim, jak mu się podoba" (Est. 1;22) Król zaczyna rozglądać się
za nową królową na miejsce straconej żony. Wśród licznych pretendentek
przybyłych do pałacu największą przychylność króla zyskała żydowska
dziewczyna-sierota - piękna Estera wychowana w domu swego kuzyna Mordechaja.
Estera zostaje królową, zająwszy miejsce Waszti (rozdział 2). Następnie Aswerus
wyznacza swojego najbliższego doradcę - zostaje nim wróg Żydów Haman, który
wywodzi się z rodu Amalekitów. Żądnemu chwały Hamanowi kłaniają się wszyscy aż
do ziemi. Wszyscy - oprócz Mordechaja. Zagniewany Haman postanawia rozprawić
się z niepokornym Żydem i całym jego narodem. Przekonuje króla, aby wydał
rozkaz unicestwienia wszystkich Żydów mieszkających w jego państwie w ciągu
jednego dnia - trzynastego dnia miesiąca adar. Haman wybrał ten dzień,
ciągnąwszy uprzednio losy (rozdział 3). Mordechaj dowiedział się o tym straszliwym
rozkazie, oznajmił o tym Esterze i przekonał ją, aby poprosiła króla o
uchylenie rozkazu, chociaż i ona w ten sposób narażała swoje życie (rozdział
4). Estera zaprasza Aswerusa i Hamana na bal (rozdział 5). W nocy Aswerus nie
może usnąć, rozkazuje więc, aby mu poczytano kroniki. W jednej z nich napisane
było, że Mordechaj pomógł w zdemaskowaniu zamachowców, którzy chcieli zgładzić
króla, ale nie wynagrodzono ich za to. Aswerus każe odznaczyć Mordechaja i
powierza to zadanie... Hamanowi (rozdział 6). Aswerus i Haman przybywają na
ucztę do Estery i wtedy przyznaje się ona do tego, że należy do narodu
skazanego na całkowitą zagładę. Rozgniewany król każe powiesić Hamana, który
podsunął myśl o wymordowaniu Żydów, na tym samym drzewie, na którym, na którym
miał Haman zamierzał powiesić Mordechaja. Teraz Aswerus wyznacza na swojego
powiernika i doradcę Mordechaja (rozdział 7). Ulegając prośbie Estery Aswerus
wydaje nowy rozkaz: Żydom zezwala się na zorganizowanie zbrojnej samoobrony i
zniszczenie swoich wrogów. Żal i smutek, w którym pogrążeni byli Żydzi zamienia
się w radość i wesele (rozdział 8).
W wyznaczony dzień, 13 adar (a w stolicy imperium Szuszanie również 14 adar), w
ten sam dzień, kiedy Haman miał wymordować wszystkich Żydów, niedoszłe ofiary
zgładziły tysiące swoich wrogów, nie tykając ich dóbr. Następny dzień - 14 adar
(w Szuszanie - 15 adar) - stał się świętem wszystkich uratowanych od zagłady
Żydów. I święto Purim zostało ustanowione po wsze czasy (rozdział 9). Księga
kończy się wiadomością, iż cała historia zapisana została w kronikach Imperium
Perskiego (rozdział 10).
Święto Purim, można powiedzieć, pełni ważne funkcje psychologiczne. Wszystkie
inne święta mają wyraźne duchowe przesłanie: Rosz haSzana - skruchę; Sukot -
wdzięczność; Chanuka -przywiązanie do wolności religijnej; Pesach - wolność;
Szawuot - Torę. Ale tylko Purim pozwala nam na ten rodzaj świętowania, który
dopuszcza całkowite zapomnienie się i odczuwanie wielkiej radości z powodu
udanej zemsty. To słodkie i bardzo ludzkie uczucie. Zemsta nie może być jednak
programem działania. Co innego zabawa, maski, kołatki, hałas i ucztowanie.
Zemsty jednak nie chcemy i nie możemy uświęcać. Purim pozwala nam poradzić
sobie, w symboliczny sposób, ze wszystkimi Hamanami naszej historii. Tak, potrzebne
jest nam takie święto.
Czytanie Zwoju Estery - Megilat Ester
Obowiązkiem każdego wierzącego Żyda jest dwukrotne wysłuchanie Księgi Estery:
wieczorem (na rozpoczęcie święta) i nazajutrz rano - po porannej modlitwie.
Ten, kto z jakiegoś powodu nie mógł wysłuchać Zwoju Estery w synagodze,
powinien przeczytać go sam. Wysłuchać czytania muszą wszyscy (oprócz głuchych,
chorych psychicznie i nieletnich dzieci) - i mężczyźni i kobiety. Kobiety mają
obowiązek wysłuchać Księgi na równi z mężczyznami, ponieważ są one bezpośrednio
związane z cudem purimowym, bo przecież właśnie królowa Estera odegrała w tych
wydarzeniach główną rolę.
Należy słuchać Księgi bardzo uważnie, nie wolno opuścić ani jednego słowa. Z
tego powodu wymaga się od lektora, aby w miejscach, w których imieniu Hamana w
synagodze towarzyszy hałas, przerwał czytanie i czekał dopóki nie zapadnie
cisza. Wiele osób przynosi do synagogi własne zwoje i śledzi każde słowo
czytane przez lektora, szeptem je powtarzając tak, by nie opuścić niczego.
Błogosławieństwa odmawiane przed czytaniem Zwoju Estery
Baruch ata Haszem elokejnu melech haolam,
Aszer kidszanu bemicwotaw weciwanu al mikra megila.
Błogosławiony bądź Panie Boże nasz, królu wszechświata,
który uświęciłeś nas swymi przykazaniami i nakazałeś nam czytać Megilę.
Błogosławiony bądź Panie Boże nasz, królu wszechświata,
który utrzymałeś nas przy życiu i zdrowiu, abyśmy doczekali tej uroczystej
pory.
Baruch ata adonaj elokejnu melech haolam
Haraw et riwejnu Wehadan et dinejnu
Wehanokem et nikmatejnu
Wehamszalem gmul lechol ojwej nafszejnu wehanifra lanu micarejnu
baruch ata adonaj
Hanifra leamo israel mikol carejhem
hael hamoszija
Błogosławiony bądź Panie Boże nasz, królu wszechświata,
który bronisz sprawy naszej,
utrzymujesz nasze prawa,
mścisz się za nas,
odpłacasz zasłużoną karą wszystkim nieprzyjaciołom naszym
i dajesz nam zadośćuczynienie od ciemiężców naszych.
Błogosławiony bądź Panie Boże,
który dajesz zadośćuczynienie ludowi swemu, Izraelowi,
od wszystkich nieprzyjaciół ich, Boże Wybawco!
Prawa i obyczaje związane ze świętem Purim
Miszloach manot i podarunki dla biednych
Są dwa ważne nakazy związane ze świętem Purim - to miszloach manot (dosłownie -
dawanie prezentów) oraz "dary dla ubogich".
W Purim dorośli i dzieci wychodzą na ulicę z talerzykami i koszyczkami
wypełnionymi pierogami i słodkościami oraz z butelkami wina. Należy posyłać nie
mniej niż dwa prezenty, słowo "manot" (prezenty) użyte jest bowiem w liczbie
mnogiej.
Głęboki sens nakazu noszenia "podarunków dla biednych" polega na tym,
że właśnie tego dnia powszechnej radości i wesela powinniśmy pamiętać o naszych
braciach będących w potrzebie i dołożyć starań, aby i oni uczestniczyli w
ogólnej radości i nie odczuwali swego niedostatku. Przyjęło się powierzać ten
nakaz dzieci, aby przyuczać je do tego, że nie tylko one dostają, ale właśnie -
zgodnie z żydowską tradycją - i one powinny dawać.
Wypełniając nakaz "podarunków dla biednych" trzeba dawać dwa razy
tyle niż przy miszloach manot. Wynika to z tego, że oba słowa - i "podarunki"
i "dla biednych" są w liczbie mnogiej, co oznacza, że należy dawać co
najmniej dwa podarunki dwóm ubogim.
Uczta purimowa
Dni Purim powinny być dniami "uczt i wesela", jako że wszystkie
opisane tu wydarzenia, na cześć których obchodzimy Purim, odbyły się w
atmosferze radości panującej podczas uczty. Dlatego w Purim, po południu,
wydaje się przyjęcia, która trwają do godzin nocnych. W czasie uczty należy pić
dużo wina, ponieważ cuda, na pamiątkę których obchodzimy Purim, związane są z
winem. Talmud powiada, że podczas Purim Żyd musi wypić tyle wina, aby nie mógł
odróżnić słowa "przeklęty Haman" od słów "błogosławiony
Mordechaj" (traktat Megila, 76).
Wymazywanie imienia Hamana
Dzieci przynoszą do synagogi kołatki, pistolety-zabawki i inną tego typu
"broń", za pomocą której za każdym razem, gdy czytający Megilę
wypowiada imię Hamana, czynią ogłuszający hałas. "Wymazywanie imienia
Hamana" to stary obyczaj, rozpowszechniony we wszystkich gminach żydowskich.
Maski i przebrania
Innym starodawnym obyczajem podkreślającym wesoły nastrój święta Purim jest
zakładanie masek i kostiumów. Jeśli pogoda sprzyja, tego dnia na ulicę wychodzą
chłopcy i dziewczęta przebrani za królów, królowe, żołnierzy i rozbójników,
kowbojów i wezyrów. Zwyczaj ten objaśnia się na wiele sposobów. Przede
wszystkim wskazuje się na to, iż w Księdze Estery powiedziano: "wrogowie
Żydów spodziewali się wziąć górę nad nimi, nastąpiła odmiana taka, że Żydzi
wzięli górę nad tymi, którzy ich nienawidzili" (9;1). Ponieważ mówi się,
że "nastąpiła odmiana", w Purim przyjęto przebierać się "dla
odmiany" w kostiumy.
Drugie wyjaśnienie podaje rabi Izrael Baal Szem Tow, twórca chasydyzmu: jednym
z ważniejszych nakazów wypełnianych w święto Purim jest dawanie "podarunków
dla biednych", jest to cedaka - okazywanie miłosierdzia. A najlepszym
sposobem wypełniania tego nakazu jest dawanie pieniędzy znajdującym się w
potrzebie w taki sposób, aby nie wiedzieli oni od kogo otrzymują pieniądze.
Dlatego właśnie - powiada rabi Izrael Baal Szem Tow - przebieramy się w Purim w
kostiumy, aby biedacy nie rozpoznali swoich dobroczyńców i nie byli skrępowani
datkami...
Co się je w Purim?
"Uszy Hamana" (hamantasze, czyli oznej Haman) - słodkie trójkątne
ciasteczka napełnione makiem. Obyczaj wypiekania hamantaszy na Purim
rozpowszechniony jest w Europie od dawna, w gminach aszkenazyjskich jak
włoskich, później zaś rozprzestrzenił się na inne gminy. Dlaczego ciasteczka te
noszą nazwę "uszy Hamana"? Legenda głosi, że kiedy prowadzono Hamana
na stracenie, "jego plecy były zgarbione, głowa zwieszona, uszy zaś miał
oderwane". Zgodnie zaś z inną legendą, Haman nosił trójkątną czapkę.
Kreplach - pierogi z nadzieniem z mięsa.
Chała Purimowa - na ucztę purimową piecze się specjalny rodzaj chały -
ogromnych rozmiarów i z dużą ilością rodzynek.
W Purim Żyd musi wypić tyle wina, aby nie był w stanie odróżnić (ad lo jada)
słów "przeklęty Haman" od słów "błogosławiony Mordechaj".