Purim / świeto losów/ 2020 |
Tegoroczne święto Purim upamiętniające biblijną historię opisaną
w Księdze Estery (Megilat Ester) będzie celebrowane od godzin
wieczornych 9 marca. Purim poprzedzone jest jednodniowym postem
trwającym od świtu do zmierzchu, nazywanym Taanit Ester (czyli
po hebrajsku „post Estery”).
Słowo „purim” pochodzi od akadyjskiego słowa „pur” – los,
w znaczeniu
los na loterii, wygrany los. Purim to najradośniejsze święto w całym
cyklu tradycyjnych świąt żydowskich. W diasporze obchodzone jest
czternastego i piętnastego, a w Izraelu piętnastego dnia miesiąca adar,
czyli wypada w lutym lub marcu.
Purim świętuje się na pamiątkę uniknięcia przez Żydów mieszkających
w perskim mieście Suza niechybnej zagłady. Opowieść o dzielnej królowej
Esterze, jej wuju Mordechaju, królu Achaszwerusie oraz podstępnym
Hamanie znajduje się w Księdze Estery. Jest to historia pełna
gwałtownych zwrotów akcji i niespodziewanych przypadków.
Potężny
król perski Achaszwerus wydał wystawną, trwającą tydzień ucztę dla
swoich wodzów, książąt i dworzan. Ostatniego dnia pijany władca zażyczył
sobie, żeby towarzyszyła mu królowa Waszti, która w tym samym czasie
w swoim pałacu gościła kobiety. Jednak ta stanowczo odmówiła królowi,
nie chcąc pojawiać się wśród pijanych gości. Rozwścieczony Achaszwerus
kazał zgładzić upartą Waszti i sprowadzić sobie z całego państwa
najpiękniejsze panny, aby mógł spośród nich wybrać swoją przyszłą żonę.
Wśród wybranek była Żydówka Estera, wychowywana przez swojego wuja
Mordechaja.
Swoją pięknością podbiła serce władcy i została przez
niego wyznaczona na królową. W tym czasie dostojnik dworski Haman
zaczął knuć intrygę przeciwko Żydom zamieszkującym Persję. Po rzuceniu
losów (purim) wieszczących wydarzenia w kraju, dostojnik namówił króla,
żeby rozpoczął prześladowania Żydów za to, że jako jedyni mieszkańcy
Persji nie padają na twarz przed dostojnikami państwa. Przekonał
go do swojego pomysłu i uzyskał zgodę na wymordowanie całego narodu.
Dowiedział się o tym Mordechaj, który jedyną szansę na ocalenie widział
w swojej bratanicy i jej wpływie na Achaszwerusa. Poprosił ją, aby
zrobiła wszystko, co w jej mocy, żeby tylko władca odwołał szykującą się
rzeź.
Po trzech dniach postu i modlitw, Estera stanęła przed
królem i poprosiła go, aby razem z Hamanem przyszedł do niej na ucztę.
Tej samej nocy Achaszwerus, nie mogąc zasnąć, czytał kroniki królestwa.
Podczas lektury znalazł zapiski, że Mordechaj jakiś czas wcześniej
ostrzegł go o szykowanym zamachu na niego. Gdy zapytał dworzan, czy
Mordechaj został nagrodzony za uratowanie życia władcy, okazało się nie.
Zwrócił się więc do Hamana z pytaniem, jak należy uczcić kogoś, kogo
władca darzy największym szacunkiem. Zarozumiały dworzanin, myśląc
że chodzi tu o niego, zaproponował, żeby człowieka takiego przyodziać
w królewskie szaty, posadzić na królewskim koniu i oprowadzać dookoła
głównego placu stolicy, a najwyższy dostojnik państwa ma prowadzić konia
za uzdę i głośno wyliczać zasługi tak czczonej osoby. Król postąpił
zgodnie z jego radą, ale to Haman został zmuszony do wychwalania na głos
Mordechaja i do prowadzenia za uzdę rumaka, na którym w królewskiej
szacie jechał jego największy wróg.
Następnego dnia w czasie
uczty Estera błagała króla o litość dla narodu skazanego na zagładę.
Wyznała, że jest Żydówką, a wyrok, jaki wydał Haman, dotyczy również jej
i Mordechaja. Król cofnął rozkaz wymordowania Żydów, za to ukarał
śmiercią Hamana i jego synów, których powieszono na tej samej
szubienicy, na której miał zawisnąć Mordechaj. Żydów ogarnęła radość
i wdzięczność dla królowej Estery, Mordechaja i litościwego władcy.
Od tej pory rokrocznie obchodzi się radosne święto przypominające o tym
wydarzeniu.
Purim poprzedzone jest jednodniowym postem trwającym
od świtu do zmierzchu, nazywanym Taanit Ester (czyli po hebrajsku „post
Estery”), którego przestrzega się na pamiątkę postu królowej przed jej
wizytą u króla Achaszwerusa.
Święto rozpoczyna się od czytania
w synagodze Megilat Ester, czyli Zwoju Estery, opisującego losy Żydów
suzkich, intrygę Hamana, dzielność Estery i Mordechaja. Ma on tradycyjną
formę pergaminowego zwoju przechowywanego w ozdobnym, metalowym lub
drewnianym pojemniku — jako jedyna z ksiąg Starego Testamentu może być
bogato zdobiony. Ręcznie wykonane iluminacje wykorzystują tradycyjne
motywy dekoracyjne, jak girlandy z kwiatów i kiście winogron, a często
przedstawiają także sceny i postacie z opowieści. W trakcie czytania
zgromadzeni w synagodze za wszelką cenę starają się zagłuszyć imię
Hamana — hałasują, gwiżdżą, klaszczą i tupią, uderzają w kołatki,
a wszystko to w myśl zasady, że imiona niegodziwców powinny zostać
wymazane.
Stałym obyczajem związanym z tym świętem jest dawanie
jałmużny ubogim oraz obdarowywanie przyjaciół i sąsiadów drobnymi
prezentami, zazwyczaj są to słodycze, owoce lub wino, przy czym należy
pamiętać, żeby to zawsze były dwa prezenty lub jałmużna dwukrotnie
wyższa niż zwykle. Do tradycyjnych słodyczy, jakie piecze się
na to święto, należą hamantasze (czyli „uszy Hamana”, albo „kieszenie
Hamana”): trójkątne ciastka drożdżowe wypełnione nadzieniem z maku,
bakalii lub powidłami.
Po nabożeństwie rozpoczynają się przyjęcia,
spotkania przyjaciół, w trakcie których oprócz wszelkich świątecznych
potraw i przysmaków podaje się też alkohol. Tradycja wręcz nakazuje pić
do momentu, kiedy człowiek przestaje odróżniać zło od dobra (po
hebrajsku ad delo jada, „aż nie będzie się wiedziało”), czyli
słowa: „niech będzie błogosławiony Mordechaj” zaczną się mylić z „niech
przeklęty będzie Haman”. Ma to wielorakie znaczenie. Przede wszystkim
powinno przypominać, że ocalenie Żydów dokonało się podczas królewskiej
uczty. Niektórzy komentatorzy podkreślają drugie, mistyczne znaczenie ad delo jada, jako osiągnięcie stanu, w którym pojęcia zła i dobra tracą swoje znaczenie, mieszają się i tworzą harmonijną całość.
Takie
zalecenia spowodowały, że Purim stało się najradośniejszym świętem
o charakterze powszechnego karnawału. Tego dnia wolno łamać nawet
najsurowszy zakaz przebierania się mężczyzn w suknie, a kobiet w stroje
mężczyzn, dzięki czemu tradycyjnie w Purim urządza się bale
przebierańców, maskarady, na ulicach tworzą się rozbawione i roztańczone
korowody, a w domach organizuje się hucznie obchodzone spotkania
towarzyskie.
Wśród uczniów szkół religijnych istnieje zwyczaj
pisania i odczytywania żartobliwych, pseudoreligijnych rozpraw, które
w absurdalny sposób tłumaczą podstawowe zasady wiary. Czasem w pismach
tych krytykuje się wykładowców i podważa autorytet rabinów.
Obchody święta Purim wykształciły odrębny gatunek dramatu, czyli purimszpil (w
jidysz teatralna sztuka purimowa), na którą składały się początkowo
teksty nawiązujące do historii zawartej w Księdze Estery, aby później
rozszerzyć swoją tematykę na inne wątki biblijne, często przedstawiane
w żartobliwy lub parodystyczny sposób. Grupy purimszpilerów, czyli
aktorów biorących udział w przedstawieniach, obchodziły domy, dając
krótkie, żartobliwe spektakle, za co w zamian otrzymywali datki
pieniężne lub poczęstunek. Przedstawienia purimowe stały się podstawą
nowoczesnego teatru żydowskiego.
żródło: ŻIH
------------------ |
Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl