KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Król Mesza i jego ofiara dla Kemosza  Email
komentarze, opinie...
Na wschód od Morza Martwego, tam gdzie dzisiaj mamy Królestwo Jordanii, w starożytności rozciągała się ziemia Moabitów. W IX w p.n.e. jej stolicą było Dibon, miasto leżące nieopodal rzeki Arnon, około 70 km na południe od Ammanu.
Do tego liczącego kilka tysiącleci miasteczka trafił w 1868 roku niemiecki misjonarz F.A.Klein. Jak sądzę, miał do twarzy przyklejony uśmiech od ucha do ucha, gdy odnalazł w pobliżu Dibon, spory bazaltowy kamień, pokryty literkami tak bardzo podobnymi do hebrajskich krzaczków. Czarna stela robiła wrażenie! Ponad 120 cm wysokości i 60 szerokości pięknie wypolerowanego czarnego kamienia. Była zachowana prawie idealnie.

Radość znalazcy jednak szybko się skończyła. Miejscowi beduini zaczęli rościć sobie prawo do znaleziska. Dla nich, to był tylko kawał czarnego kamienia, ale skoro Europejczyk tak się nim zachwycił, to znaczy, że zapłaci by go mieć.
Spór o to do kogo należy starożytny kawał bazaltu, pokryty inskrypcjami rozgorzał na dobre.
W czasie jego trwania do Dibon zawitał francuski archeolog, orientalista Ch.S. Clermont-Ganneau. Zrobił on kopie inskrypcji, odciskając na papierze ołówkiem jej kształt i wyryty napis. Metoda ołówkowo-papierowa,  jak widać równie dobrze sprawdza się w zabawach dzieci, gdy kopiują wzory z monet jak i w przypadku sporządzania kopi rzeczy wagi większej. Przydaje się, gdy potrzebna jest  dokładna kopia tego, co inni w kamieniu, ceramice bądź metalu utrwalili.
Wracam teraz do naszych beduinów spierających się z Kleinem o prawo własności do steli. Skoro nie mogli się dogadać z misjonarzem,  to nasi nomadowie postanowili, że kamień rozbiją w drobny mak. Jak postanowili tak zrobili.
Na szczęście, zrobienie drobnego maku z ogromnego kawałka bazaltu wymaga sporo czasu i sił, a czegoś z tych dwóch mieszkańcom namiotów zabrakło. Udało się odzyskać prawie wszystkie kawałki roztrzaskanego zabytku. Niestety, było ich sporo. Tylko dwa są duże a pozostałe kilkanaście to drobnica.
Gdyby nie kopia, zrobiona przez Francuza, byłyby niewielkie szanse odczytać tekst w całości. Młody orientalista stał się znany dzięki zachowaniu na papierze wizerunku steli, a muzealnicy poskładali z łatwością te bazaltowe puzzle w całość. Obecnie można posklejaną stele Meszy oglądać w Luwrze.
Mesza, zleceniodawca wykucia steli był królem Moabu w połowie IX w p.n.e.
W 34 wersach wyryto pismem fenickim 260 słów.
Tekst opowiada o tym, że Moab popadł w niełaskę swojego boga Kemosza. W skutek tego dostał się pod panowanie królów Izraela. Ucisk ten wzrósł gdy rządził Ormii (to o nim wspomina Salmanasar III na swoim obelisku) i jego syna.
Następnie Mesza chwali się jak odzyskał niezależność dla swojego królestwa i opisuje przebieg wojny. Wymienia Gada, jedno z plemion Izraela, które miało swoje ziemie na północ od Moabu. Król chwali się jak zdobył miasto Atarot (jest wspomniane w Księdze Liczb 32,34) i wymordował mieszkańców. Podobnie postąpił z mieszkańcami zdobytego Nebo, gdzie wyciął 7000 ludzi, bez względu na płeć i wiek, składając ich w ofierze dla Asztar-Kemosza.
Niżej mamy zapisy w których chwali się swoimi osiągnięciami budowlanymi.
Nazwy miejscowości, liczby są ważne ale mamy na steli także perełkę, zapisany tetragram (czteroliterowe imię Boga Izraela – יהוה).
W tekście pojawia się także imię Dawida. W wersie 12 gdy wspomina o „ołtarzu Dawida” i wersie 31 gdzie mowa o „domu Dawida”, czyli królestwie Judy. Samo imię występuje w podobnej formie w obydwu wersach. Jednak tylko w „domu Dawida” jest ono powszechnie akceptowane. We wcześniejszym wersie, niektórzy  badacze, zwłaszcza ostatnio starają się wyczytać coś innego, a mianowicie słowo „obrońca”. Widocznie dwa razy wspomniany Dawid w jednej steli to za dużo dla niektórych.
Co jest takiego istotnego w tej steli poza tym, że jest zabytkiem moabskim?  Ano kilka rzeczy.
Imię Dawida. Mniej ważne jest to ile razy wymienione. Istotne to, że znajdujemy je w  pochodzącym z połowy IX w p.n.e. napisie. Znamy imię Boga którego czcił Izrael, imię króla moabskiego który występował do tej pory na kartach  Biblii teraz mamy wyryte w bazalcie.
Kampania o której mowa w tekście Meszy, jest opisana w 2 Księdze Królewskiej rozdział 3. Jest tam wspomniane jakim cudem przegrany król Mesza, poderwał resztki wojowników do walki, tak zaciekłej, tak nieustępliwej, że zwyciężył.
Jak tego dokonał?
Gdy był praktycznie pokonany postanowił złożyć ofiarę swojemu bogu, Kemoszowi. Nie byle jaką ofiarę. Zabił i spalił dla Kemosza swego syna. Tego który był dziedzicem korony. Lud gdy to zobaczył wściekł się. Nie doprowadził ich do szału  król mordujący swoje dziecko czy Kemosz, który im nie pomaga zwyciężyć. Co to, to nie! Wściekli się na….Izrael i wojsko koalicji.

Źródło: podkop.com
 

Am Israel Chai !

Chanuka 25.12-02.01

chanuka.jpg

ATTENTION !

About the visits
to the grave
of Akiva Eger
please stay in touch
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
OrWhats App only
+48726100199

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl