POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Zaproszenie do ODK "Pod Lipami"  Email

Od 11 do 18  stycznia odbedą się w Poznaniu imprezy  w ramach "Dnia  Judaizmu". Juz po raz 15.
Również w ODK Pod  Lipami.
Spektakl w programie  głównym, koncert jako impreza towarzysząca obchodom Dnia  Judaizmu.
Zapraszamy  wszystkich!
Bilety po 20  zł

Zvi Kolitz: Josela Rakowera rozmowa z  Bogiem

Tekst opowiadania Kolitza liczy  sobie kilkanaście wymownych stron, a reportaż o historii jego powstania i  odbioru w świecie przynajmniej dwukrotnie więcej. Wszystko dlatego, że  "Rozmowę..." wzięto po wojnie za dokument, a w rzeczywistości została napisana  po wysłuchaniu relacji osób, które uratowały się z getta w Warszawie. Autora,  który upominał się o prawdę, czasem odsądzano za to od czci i wiary, a oryginał  traktowano za gorszy niż inne wersje i odpisy, które krążyły po świecie.  Ujawnienie fikcyjności utworu otwiera pole do dyskusji z kontrowersyjną postawą  bohatera.


"Josela Rakowera rozmowa z Bogiem" ma formę wyznania spisanego  przez Żyda z warszawskiego getta tuż przed jego ostateczną likwidacją. Josel  Rakower opowiada o utracie swoich bliskich i zagładzie getta, próbując zrozumieć  ich metafizyczny sens i postawę Boga wobec Zagłady. Dochodzi do kontrowersyjnych  wniosków. Według niego Jahwe jest Bogiem zemsty, a zemsta to jego drugie imię.  Logiczne jest więc to, że Bóg pomści się na zbrodniarzach, wymierzając im  ostateczną sprawiedliwość. Josel przewiduje opatrznościową karę dla  prześladowców, ale uważa że na jeszcze większą pomstę zasłużyli ci, co zachowali  milczenie wobec zbrodni, po cichu ciesząc się z działań nazistów, są bowiem  jeszcze gorsi od samych oprawców. Sam fakt, że do Zagłady mogło dojść dowodzi  jego zdaniem, że doszło do "hester ponem" - stanu, w którym Bóg wydał ludzi na  pastwę ich popędów, zasłaniając przed nimi swoją twarz. W jakiś sposób nie był  zatem obecny wśród ludzi... Cierpienia, które stały się udziałem Josela, nie  powodują jednak utraty wiary. Złamany tym co się stało, wierzy w Boga wbrew  samemu Bogu, choć przyznaje że jeszcze bardziej niż Boga kocha jego  Torę.

Wyznanie jest krótkie, lakoniczne i przez to jeszcze bardziej  naładowane dramatem. Z kontrowersyjnymi tezami o świętości zemsty trudno przez  to dyskutować. Jak pisze tłumacz "wyjmując talmudyczną frazę z kontekstu,  Rakower dokonuje śmiałej i egzegetycznie nieuprawnionej modyfikacji jej sensu.  Nie zmienia to jednak faktu, że z ludzkiego punktu widzenia jego postawa jest  zrozumiała. Cóż bowiem może czuć człowiek, świadek śmierci swoich najbliższych i  zagłady całego narodu, opuszczony przez Boga, który [...] zakrył swoje oblicze i  milczy wobec bezprawia?".

Josel nie klęczy na kolanach przed Jahwe, stawia Bogu zarzuty i  ostrzega go: "przestań wieńczyć swoją wielkość, pozwalając bić niewinnych!".  Jest znękany jak Hiob, gdy mówi: "Szedłem za Nim, chociaż mnie od siebie  odpychał. Wypełniałem Jego przykazania, chociaż mnie za to bił. Kochałem Go -  byłem i jestem w Nim zakochany - chociaż mnie powalił na ziemię, zamęczył na  śmierć, wystawił na szyderstwo i pohańbienie".

Sławomir  Holland (ur. 14 kwietnia 1958 r. w Warszawie), aktor teatru  "Ateneum" w Warszawie. W 1984 r. ukończył PWST we  Wrocławiu, a dyplom obronił w 1988. Ponadto wiele ról filmowych i  dubbingowych.
 

Pray for Izrael

200w.gif

Am Israel Chai !

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

TSKZ

tskz.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl