POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Wystawa w Polin - Krew łączy i dzieli.  Email
12 października 2017 roku, w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie otwarta została wystawa czasowa „Krew łączy i dzieli”. Tematem wystawy jest krew – płyn fizjologiczny, a zarazem szczególny typ tkanki łącznej. Warszawska ekspozycja powstała dzięki uprzejmości Muzeum Żydowskiego w Londynie.

Nie jest ona jednak prostym przeniesieniem eksponatów ze stolicy Wielkiej Brytanii. Zamierzeniem organizatorów warszawskiej ekspozycji było dostosowanie jej do polskich realiów. Zamiar ten w pełni się udał.
 
Ukazano szerokie znaczenie krwi dla naszego życia. Płyn ten niezbędny dla naszej egzystencji biologicznej posiada również wiele innych znaczeń, w tym religijnych i kulturowych. Fakt ten w różny sposób postrzegany jest w nieco odmienny sposób w rozmaitych kulturach świata.

 

Krew zawsze posiadała ważne znaczenie dla Żydów i nie tylko dla nich. Postrzeganie krwi na przestrzeni wieków zawsze charakteryzowało się pewną dialektyką: świętością i nieczystością, przymierzem i zbrodnią, życiem i śmiercią.
Nośnik życia – krew pojawia się pierwszy raz na początku Tory w Księdze Bereszit/Rodzaju 4, 8-11 w historii Kaina i Abla.. Jest tutaj tym, co decyduje o życiu Abla, a po bratobójstwie staje się tym, co oskarża Kaina przed B-giem.

 

Na ekspozycji, od tej chwili krew pojawia się w różnych fragmentach Tory i Tanachu. Przykładowo, jest ona przedmiotem ofiary złożonej B-gu przez Avrahama na Górze Moria.
Kolejną kwestią, na którą zwrócono uwagę to zagadnienie związków pomiędzy krwią a tożsamością. Sprawy szczególnie ważnej dla Żydów, gdzie tożsamość narodową dziedziczy się po matce. Rozpatrując to zagadnienie należy jednak pamiętać, że przedstawiany na wystawie problem tożsamości zależnej od krwi rodziców jest w pewnym sensie umowny i stanowi skrót myślowy.

Przez całą historię ludzkości uważano, że o dziedziczeniu decydowała krew rodziców. Dopiero odkrycie w roku 1953 DNA i wyjaśnienie mechanizmu biologicznego doprowadziło do poglądu, że za przekazywanie cech, (także ewentualnej tożsamości) odpowiedzialny jest kwas dezoksynukleinowy (DNA). Warto wspomnieć na marginesie, że każda komórka organizmu (także krwi) posiada pełny materiał genetyczny DNA, w tym również niezależnego DNA mitochondrialnego – Teoria Mitochondrialnej Ewy.

 

Ekspozycja prezentuje obrzęd obrzezania. Wyjaśnia jego sens i przedstawia sposób jego przeprowadzania. Możemy także zapoznać się z narzędziami, którymi posługuje się mohel usuwając napletek.
Wśród eksponowanych tematów inną ważną dla żydowskiego życia sprawą związaną z krwią jest ubój rytualny. Zagadnienie bardzo ważne, bo wzbudzające często silne emocje wśród osób, które nie rozumieją judaizmu.
O dużym znaczeniu wystawy świadczy podjęcie tematu krwi, w kwestiach które zarazem łączą i dzielą Żydów i chrześcijan. Obejrzeć możemy, jak transsubstancjacja według katolickich wierzeń zmieniająca wino w krew jest kontynuacją żydowskich ofiar z okresu świątynnego.

 

Szkoda tylko, że związki judaizmu z chrześcijaństwem zaprezentowano tylko na przykładzie katolicyzmu. Tym bardziej, że w protestantyźmie sens krwi w liturgii, jakkolwiek także zakorzeniony w judaiźmie, jest zupełnie inny. Nie ma tutaj transsubstancjacji, lecz u luteranów jest konsubstancjacja, a u kalwinów transsignifikacja. W obu przypadkach wino reprezentujące krew nie jest ofiarą.
Przedstawiono również jak w stosunkach żydowsko-chrześcijańskich krew służyła często do wysuwania wobec Żydów fałszywych oskarżeń, np. o tzw. „mord rytualny” – mordowanie chrześcijańskich dzieci, by pozyskać krew do produkcji macy. Oskarżenia te nie tylko były podłe, lecz świadczyły o kompletnej ignorancji zasad judaizmu przez osoby obwiniające Żydów o zbrodnicze działania.

 

Na wystawie można zapoznać się z plakatami opartymi na stereotypowych antysemickich wyobrażeniach Żyda. Tutaj także w rozsiewającej nienawiść propagandzie posłużono się złośliwymi wyobrażeniami „żydowskiej krwi”.
Ekspozycja zawiera też obszerny dział dotyczący medycznego spojrzenia na krew. Możemy zapoznać się ze znaczeniem krwi w praktyce żydowskich felczerów. Prezentowane są również przedmioty związane z krwią w żydowskiej medycynie ludowej.

 

Odniesieniem do medycyny naukowej jest prezentacja postaci i wyników badań naukowych Ludwika i Hanny Hirschweldów – odkrywców grup krwi.

 

Niestety, jak pokazano obok obiektywnej medycyny naukowej pojawiała się również medycyna pseudonaukowa. Jej gorzkimi owocami tzw. „badań nad krwią” był rasizm i eugenika.

 

Wystawa w Muzeum Polin jest bardzo dobrze i w sposób interesujący przygotowana. Jest pięknie ozdobiona zarówno przez liczne starodruki, jak też przez współczesne ilustracje. Wielką zaletą ekspozycji są liczne stawiane pytania, na które nie stara się odpowiadać, prowokując gościa wystawy do samodzielnych przemyśleń.

 

Wystawa jest godna polecenia, by zobaczyć ją samodzielnie.
Autorowi tych słów brakowało w ekspozycji jednego ważnego stwierdzenia. „Wszystko i wszyscy pochodzimy od tego samego, jedynego B-ga, a krew łączy nie tylko z innymi ludźmi, lecz również ze zwierzętami. A jeżeli zauważymy, że krew to ewolucyjnie zmodyfikowany chlorofil, dostrzeżemy również pokrewieństwo ze światem roślin”.

 

Wojciech Meixner

 

Pray for Izrael

200w.gif

Am Israel Chai !

Pesach 22-30.04

seder.jpg

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

TSKZ

tskz.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl