W Torze święto to określane jest aż na trzy różne sposoby:
mianem Hag ha-Kacir – co oznacza Święto Zbiorów /dokładnie „koniec żniw”/ (Ks.
Wyjścia 23:16), Jom ha-Bikkurim - Dniem Pierwszych Owoców (Ks. Liczb 28:26) i Hag
ha-Szawuot - Świętem Tygodni (Ks. Wyjścia 34:22). Jest ono drugim z trzech
głównych świąt o rolniczym i historycznym charakterze (pozostałe dwa to Pesach
i Sukot).
Jednak w odróżnieniu od tych dwu świąt, data obchodzenia
Szawuot nie jest wymieniona w Torze, ale jest powiązana z terminem obchodzenia
Pesach. W drugi dzień Pesach rozpoczyna się liczenie Omeru, które trwa 49 dni.
50 dnia, a więc po upływie siedmiu tygodni (stąd nazwa “Święto Tygodni”)
obchodzony jest Szawuot. Te 49 dni wędrówki po wyjściu z Egiptu to czas, który
był potrzebny, aby Izraelici mogli przygotować się do przyjęcia Tory i
zaakceptowania jej przykazań.
W
odróżnieniu od innych świąt, w Szawuot nie obowiązują specjalne micwot
wynikające z Tory, ale tradycyjne sposoby obchodzenia świąt, polegające na
powstrzymywaniu się od pracy, specjalnych modlitwach i studiowaniu Tory. Jednak
wiele z tych szczegółowych zwyczajów (minhagim) funkcjonuje na równi z zasadami
prawa religijnego. Te tradycyjne formy uświęcania Szawuot opisuje
mnemotechniczne słowo acharit (“ostatni”), które składa się z pierwszych liter
nazw poszczególnych zwyczajów:
Akdamut –
odczytanie średniowiecznego poematu w języku aramejskim opiewającego
wspaniałość Boga (odbywa się przed nabożeństwem porannym).
Chalaw
(mleko) – spożywanie produktów mlecznych. Król Salomon opisywał Torę w „pieśni
nad Pieśniami” jako „miód i mleko”. Ponadto jedzenie produktów mlecznych
upamiętnia fakt, że wraz z otrzymaniem Tory Izraelitów zaczęło obwiązywać
przestrzeganie zasad koszerności, więc nie mogli spożywać żadnego mięsa
przygotowanego wcześniej, bo z pominięciem tych zasad. Musieli więc
bezpośrednio po otrzymaniu Tory zadowolić się produktami z mleka.
Rut -
odczytanie Księgi Rut podczas porannego nabożeństwa. Księga ta opisuje okres
żniw, a ponadto postać konwertytki Rut nawiązuje do podstawowego warunku
wpisania się we wspólnotę narodu żydowskiego, jakim jest akceptacja Tory.
Potomkiem Rut był król Dawid, który urodził się w Szawuot, a również zmarł w to
święto.
Jerek -
udekorowanie domów i synagogi zielonymi gałęziami drzew. Według tradycji góra
Synaj zazieleniła się i pokryła kwitnącymi kwiatami tuż przed wręczeniem Tory.
(W tradycji chrześcijańskiej istnieje podobny zwyczaj w „Pięćdziesiątnicę”
czyli „Zielone Świątki”).
Tora –
całonocne studiowanie Tory. W Jerozolimie kończy się ono wędrówką tysięcy ludzi
do przed świtem, do Kotelu (Ściany Zachodniej). Jest to pozostałość
pielgrzymiego charakteru Szawuot: w czasach Świątyni obowiązkiem wszystkich
Żydów było przybycie na to święto do Jerozolimy. Po roku 1967, gdy obywatele
Izraela odzyskali dostępu do Kotelu, podczas pierwszego święta Szawuot przybyło
tam ponad 200 tysięcy Żydów.
Według
tradycji, gdy fragmenty Tory są odczytywane w synagodze w święto Szawuot, Bóg
daje Torę i przykazania na nowo. Przykazania i Tora uczyniły naród żydowski
wolnymi ludźmi nie tylko dlatego, że ich wręczenie stanowiło najważniejszy
moment Wyjścia z niewoli egipskiej, ale także dlatego, iż moralne przesłanie
Tory daje każdemu człowiekowi szansę na uwolnienie się od własnych ograniczeń.
Szawuot zaczyna się z nastaniem szóstego dnia miesiąca siwan/w tym roku jest to 19maja po zachodzie slońca/
Talmud naucza, że Bóg dał Dziesięć Oświadczeń (Przykazań) dokładnie w noc szóstego siwan, czyli w
pierwszą noc Szawuot.
/żródło: The
614 Commandment Society/
|