Parszat Szelach - Rabin Dawid Szychowski. |
Zapalenie świec dla Poznania 16.06 piątek godz. 20.59.
Zakończenie Szabatu 17.06 godz.22.36 W naszej parszy Szelach zajmujemy się innym kluczowym elementem w tożsamości narodu żydowskiego a mianowicie Erec Israel. I przemówił Pan do Mojżesza tymi słowy: Wypraw mężów, aby poszli na zwiady do ziemi kanaanejskiej, którą daję synom izraelskim; wyprawcie po jednym mężu z każdego plemienia ich ojców, wszystkich, którzy są wśród nich wodzami. (Bamidbar 13:1-2) Po tym jak skończyło się nadanie Tory, uświęcenie przybytku, naród żydowski wyruszył w podróż po pustyni w kierunku Erec Israel. Kolejnym etapem jest wkroczenie do Ziemi Świętej i podbicie jej. W tym celu zostają wysłani synowie israela. Mojżesz wyprawił ich z pustyni Paran, zgodnie z rozkazem Pana. Wszyscy ci mężowie byli naczelnikami wśród synów izraelskich. (Bamidbar 13:3) Mężowie czyli ludzie zacni – komentuje Raszi. I właśnie przez ich wielkość upadli. Opowieść z parszy Szelach jest opowieścią syjonistyczną. Mosze wysyła 12 “gdolei hador” czyli wielkich w danym pokoleniu – a trzeba pamiętać że to było pokolenie największego z synów Israela czyli Moszego. Mężowie zostają wysłani z misją syjonistyczną. Jaki jest efekt? 10 się sprzeciwiło a 2 było za projektem syjonistycznym. Zwykle halacha (prawo żydowskie) jest takie jak większość, ale w tym wypadku Tora mocno stoi po stronie mniejszości. Wers 4 rozdziału 13 rozpoczyna listę imion ludzi mających wkroczyć do Erec Israel. Niemal wszystkie imiona są związane z geulą (wybawieniem). Przyjrzyjmy się bliżej wersom 10, 13, 14. Imiona tam wymienione to: Sodi (sod – tajemnica), Setur (nistar – ukryte), Nachbi (machbo – kryjówka). Uczy nas to, że wybawienie przyjdzie poprzez odkrycie ukrytego. Dlaczego? Jaki jest związek między tymi kwestiami? Żeby to zrozumieć musimy zrozumieć czym jest wybawienie, a żeby zrozumieć czym jest wybawienie musimy zrozumieć czym jest wygnanie. Jest napisane: ten, który mówi coś wspominając imię autora tych słów przybliża wybawienie Świata, jak jest napisane: i powiedziała Ester Królowi w imieniu Mordechaja. Co oznacza wybawienie Świata? Powinno być wybawienie narodu. Oznacza to, że oprócz wybawienia narodu jest też geula Świata. Ale od kiedy jest wygnanie Świata? Bardzo proste. Bóg swtorzył świat poprzez 10 wypowiedzeń (maamarot). Powiedział Bóg 10 razy i w ten sposób stworzył świat. Wypowiedzenie to jest coś co ukrywa Boga. Innymi słowy świat jest czymś co zakrywa Boga. Wobec tego świat znajduję się na wygnaniu. Nie ma odkrycia, intymności, tylko jest wygnanie. Odkrycie jest w momencie kiedy Bóg przebija to okrycie. Potrzeba do tego tyle samo odkryć ile ukryć a zatem 10. Te dziury Bóg przebija za pomocą 10 przykazań (dibrot). Dibur (inny rodzaj mowy) jest odkryciem w przeciwieństwie do wypowiedzeń. Czym jest ukryte? To Bóg i jego mamy odkryć w celu wybawienia. To On ukrył się za pomocą stworzenia, a naszym zadaniem jest Go odkryć aby poznać kto stworzył świat i w ten sposób go wybawić. Tak samo ma się sprawa z narodem żydowskim. Jego wygnanie powoduje zasłonięcie Bożej obecności. Dlatego należy zajmować się tajemnicą aby odkryć Szchinę (bożą obecność). Zadaniem Israela jest wgłębienie się w tajemnicę i odkrycie jej aby w ten sposób odkryć Szchinę (bożą obecność) i aby wszystko nabrało sensu. Ta tajemnica to właśnie obecność Boga na przestrzeni dziejów
Szabat Szalom ! |
Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl