POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Parszat Pinchas - Rabin Dawid Szychowski  Email
Parszat ha Szawua
Zapalenie świec dla Poznania 14.07 piątek - 20:51. Zakończenie Szabatu - sobota 15.07 - 22:19

Parszat Pinchas - Rabin Dawid Szychowski.
Jedna z ważniejszych zasad w całym prawie żydowskim przekazana nam przez mędrców mówi, że jeśli prawo wymyka ci się z rąk, gdy nie jesteś pewny jaką drogę halachiczną wybrać, to zobacz jak zachowują się inni religijni ludzie dookoła ciebie.

Jednym z założeń całego systemu prawnego jest to, że w narodzie jest mądrość. Cały lud jest na poziomie proroka. Dlatego też w krytycznych przypadkach mędrcy polegali na decyzji ludu.
Z pozoru ta zasada jest niezrozumiała. Przecież wiemy, że w momencie kiedy jest jakaś wątpliwość w prawie to mamy reguły według, których decydujemy. Na przykład: jeżeli nie mamy jasności co do jakiegoś prawa rabinicznego, to rozstrzygamy wybierając mniej restrykcyjną możliwość (safek derabanan lekula), a gdy mamy wątpliwość dotyczącą prawa z Tory wtedy jesteśmy bardziej restrykcyjni. Wobec tego zasada powinna głosić: jeżeli nie masz jasności co do prawnej odpowiedzi to zdecyduj według praw dotyczących wątpliwości. Skąd nagle pomysł, żeby uczyć się od ludu, który niekoniecznie jest najlepiej wyedukowany? Odpowiedź jest prosta: jeśli prawo wymyka ci się z rąk to znaczy, że Tora nie jest już u ciebie. Gdzie w takim razie jest? Na ulicy.

 

Opowieść o pewnej pannie młodej w czasach Chasmoneuszy. Dawno temu obowiązywało prawo mówiące, że właściciel ziem, na których odbywał się ślub miał prawo do spędzenia pierwszej nocy z panną młodą (okropne). Według halachy taka panna młoda nie przekraczała oczywiście żadnego prawa ponieważ miała ona status zgwałconej. A jak głosi zasada: wszyscy, którzy robią coś zabronionego mimo woli są zwolnieni z odpowiedzialności. W naszej opowieści panna młoda była córką Johanana Najwyższego Kapłana, a pan młody to Elazar Chaszmonai. Na ślub stawili sie wszyscy ważni ludzie z Jerozolimy. Wystarczy sobie wyobrazić uroczystość. Córka najwyższego kapłana poślubia jednego z ważniejszych mężów.

 

Przybyli zatem wszyscy zasiadający w Sanhedrynie, włodarze i mędrcy. Sama uroczystość spełniała zapewne wszystkie standardy koszerności i skromności. Warzywa bez robaków, mięso najlepszej szchity, mechica z betonu wysadzana potłuczonym szkłem, drut kolczasty, strażnicy z bronią tylko po to aby żaden z uczestników nie śmiał spojrzeć na dziewczyny. W skrócie: było idealnie. Wszyscy byli szczęśliwi z wyjątkiem jednej osoby: panny młodej, która wiedziała, że tej nocy musi być z innym mężczyzną. Ale poza nią nikogo to nie obchodziło ponieważ wszyscy mówili: anusa (zgwałcona) cóż zrobić? Skoro żydowskie prawo pozwala na coś takiego to jaki jest problem? W pewnej chwili panna młoda wstała, rozdarła szaty i stanęła naga przed wszystkimi. Jej bracia wzburzeni brakiem wstydu chcieli niemal ją zabić. Gdzie skromność?! Krzyczeli. Co za wstyd? Upokarzasz całą rodzinę w ten sposób. A Wy? Zapytała panna młoda. Czy się nie wstydzicie tego co się stanie?! Wszyscy przyznali jej rację, wstali i poszli zamordować włodarza.

 

I to był początek powstania Chasmoneuszy. Geneza buntu zawarta w tej opowieści jest bardzo ciekawa. Powstanie zaczęło się od tego, że ktoś nie zgodził sie z prawem żydowskim i wziął sprawy w swoje ręce. To znaczy, że są rzeczy, które poprzedzają halache. Jedna z nich to właśnie godność.
W historii naszego narodu obserwujemy, że tymi, którzy popychali historie na przód byli ludzie działający w sprzeczności z obowiązującym prawem. To ci, którzy przełamywali ogrodzenie byli reformatorami. Takie działanie odbywało się w sposób spontaniczny i zaburzający pewien porządek. Zaraz potem mędrcy włączali nowo powstały system w ramy prawa i tradycji.

 

Mędrcy byli tymi, którzy dbali o tożsamość narodu. Siłą rzeczy takie stanowisko często polega na mówieniu rzeczywistości: nie, nie teraz. Te dwie funkcje w narodzie żydowskim dopełniają się tworząc dynamikę narodu. Ciekawe w tym systemie jest to, że tymi, którzy przełamywali pewne konwencje byli ludzie prości i nieuczeni. Tu jest miejsce na zastanowienie się czy na pewno chcemy aby zmiany były przeprowadzane w ten sposób?

 

Siła zmieniająca i przełamująca konwencje jest oddolna. Pochodzi od ludu i mędrcy przypisują temu wielką wagę. Prawo jest zapisem sztywnym i konserwującym, nie ma tam miejsca na coś co będzie ten porządek burzyło. Ta siła pochodzi z poza systemu i jak mówiliśmy wyżej poprzedza ona halachę. Jest to pewnego rodzaju ruach hakodesz (święte natchnienie) i pochodzi od Boga. W ten sposób lud uczestniczy w boskim planie i realizuje Jego wolę.

 

Szabat Szalom !

 

Pray for Izrael

200w.gif

Am Israel Chai !

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

TSKZ

tskz.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl