POLUB NAS :)

facebook.jpg

info kontakt

Kontakt z biurem Gminy

tylko drogą mailową

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

KOL POLIN

Parszat Pinchas - Rabin Dawid Szychowski  Email
ARCHIWUM_PARSZAT
Zapalenie świec dla Poznania 14.07 piątek - 20:51. Zakończenie Szabatu - sobota 15.07 - 22:19

Parszat Pinchas - Rabin Dawid Szychowski.
Jedna z ważniejszych zasad w całym prawie żydowskim przekazana nam przez mędrców mówi, że jeśli prawo wymyka ci się z rąk, gdy nie jesteś pewny jaką drogę halachiczną wybrać, to zobacz jak zachowują się inni religijni ludzie dookoła ciebie.

Jednym z założeń całego systemu prawnego jest to, że w narodzie jest mądrość. Cały lud jest na poziomie proroka. Dlatego też w krytycznych przypadkach mędrcy polegali na decyzji ludu.
Z pozoru ta zasada jest niezrozumiała. Przecież wiemy, że w momencie kiedy jest jakaś wątpliwość w prawie to mamy reguły według, których decydujemy. Na przykład: jeżeli nie mamy jasności co do jakiegoś prawa rabinicznego, to rozstrzygamy wybierając mniej restrykcyjną możliwość (safek derabanan lekula), a gdy mamy wątpliwość dotyczącą prawa z Tory wtedy jesteśmy bardziej restrykcyjni. Wobec tego zasada powinna głosić: jeżeli nie masz jasności co do prawnej odpowiedzi to zdecyduj według praw dotyczących wątpliwości. Skąd nagle pomysł, żeby uczyć się od ludu, który niekoniecznie jest najlepiej wyedukowany? Odpowiedź jest prosta: jeśli prawo wymyka ci się z rąk to znaczy, że Tora nie jest już u ciebie. Gdzie w takim razie jest? Na ulicy.

 

Opowieść o pewnej pannie młodej w czasach Chasmoneuszy. Dawno temu obowiązywało prawo mówiące, że właściciel ziem, na których odbywał się ślub miał prawo do spędzenia pierwszej nocy z panną młodą (okropne). Według halachy taka panna młoda nie przekraczała oczywiście żadnego prawa ponieważ miała ona status zgwałconej. A jak głosi zasada: wszyscy, którzy robią coś zabronionego mimo woli są zwolnieni z odpowiedzialności. W naszej opowieści panna młoda była córką Johanana Najwyższego Kapłana, a pan młody to Elazar Chaszmonai. Na ślub stawili sie wszyscy ważni ludzie z Jerozolimy. Wystarczy sobie wyobrazić uroczystość. Córka najwyższego kapłana poślubia jednego z ważniejszych mężów.

 

Przybyli zatem wszyscy zasiadający w Sanhedrynie, włodarze i mędrcy. Sama uroczystość spełniała zapewne wszystkie standardy koszerności i skromności. Warzywa bez robaków, mięso najlepszej szchity, mechica z betonu wysadzana potłuczonym szkłem, drut kolczasty, strażnicy z bronią tylko po to aby żaden z uczestników nie śmiał spojrzeć na dziewczyny. W skrócie: było idealnie. Wszyscy byli szczęśliwi z wyjątkiem jednej osoby: panny młodej, która wiedziała, że tej nocy musi być z innym mężczyzną. Ale poza nią nikogo to nie obchodziło ponieważ wszyscy mówili: anusa (zgwałcona) cóż zrobić? Skoro żydowskie prawo pozwala na coś takiego to jaki jest problem? W pewnej chwili panna młoda wstała, rozdarła szaty i stanęła naga przed wszystkimi. Jej bracia wzburzeni brakiem wstydu chcieli niemal ją zabić. Gdzie skromność?! Krzyczeli. Co za wstyd? Upokarzasz całą rodzinę w ten sposób. A Wy? Zapytała panna młoda. Czy się nie wstydzicie tego co się stanie?! Wszyscy przyznali jej rację, wstali i poszli zamordować włodarza.

 

I to był początek powstania Chasmoneuszy. Geneza buntu zawarta w tej opowieści jest bardzo ciekawa. Powstanie zaczęło się od tego, że ktoś nie zgodził sie z prawem żydowskim i wziął sprawy w swoje ręce. To znaczy, że są rzeczy, które poprzedzają halache. Jedna z nich to właśnie godność.
W historii naszego narodu obserwujemy, że tymi, którzy popychali historie na przód byli ludzie działający w sprzeczności z obowiązującym prawem. To ci, którzy przełamywali ogrodzenie byli reformatorami. Takie działanie odbywało się w sposób spontaniczny i zaburzający pewien porządek. Zaraz potem mędrcy włączali nowo powstały system w ramy prawa i tradycji.

 

Mędrcy byli tymi, którzy dbali o tożsamość narodu. Siłą rzeczy takie stanowisko często polega na mówieniu rzeczywistości: nie, nie teraz. Te dwie funkcje w narodzie żydowskim dopełniają się tworząc dynamikę narodu. Ciekawe w tym systemie jest to, że tymi, którzy przełamywali pewne konwencje byli ludzie prości i nieuczeni. Tu jest miejsce na zastanowienie się czy na pewno chcemy aby zmiany były przeprowadzane w ten sposób?

 

Siła zmieniająca i przełamująca konwencje jest oddolna. Pochodzi od ludu i mędrcy przypisują temu wielką wagę. Prawo jest zapisem sztywnym i konserwującym, nie ma tam miejsca na coś co będzie ten porządek burzyło. Ta siła pochodzi z poza systemu i jak mówiliśmy wyżej poprzedza ona halachę. Jest to pewnego rodzaju ruach hakodesz (święte natchnienie) i pochodzi od Boga. W ten sposób lud uczestniczy w boskim planie i realizuje Jego wolę.

 

Szabat Szalom !

 

ATTENTION !

About the visits to the grave of Akiva Eger please get in touch with Mrs. Estera by phone +48 726 100 199 Or via email gekafka@jewish.org.pl

CHANUKA !!!!

Zapalenie I-świeczki

godz 16: 28

Członków Gminy

zapraszamy na godz 16:00

hanuka.jpg

Warsztaty w Gminie

taniec.jpg

Konkurs Piosenki Zydowskiej

INFORMACJE CZYTAJ TUTAJ

plakat1.jpg

HEBRAJSKI

Zapraszamy na prywatne

lekcje hebrajskiego

więcej info TUTAJ

hebr1.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

circlecalendar1.jpg

Albumy PICASA

NASZE ALBUMY KLIKNIJ

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg
erec.jpg
wikipardes.jpg

Koszerne produkty

kosher.jpg

 

mhzp_logo_new3755.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg
wirtualny.jpg
tskz.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg
fzplogo.jpg

Chabad

chabad.jpg
torun.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl