Parszat Bo 31.01.20 |
Parszat ha Szawua | |
Zapalenie świec dla Poznania piatek 31 stycznia godz.16:18 Parszat Bo Szabat Szalom !
Żadna z plag, które B!g zesłał na Egipt, nie dotknęła narodu Izraela.
Tora wielokrotnie powtarza, że niedole spadające na Egipt nie dotyczyły
Izraela. Jeśli pośrednik, który w imieniu B!ga sprowadził dziewięć plag,
był w stanie odróżnić Egipcjan od Żydów, dlaczego przy dziesiątej
pladze musieliśmy znaczyć odrzwia krwią? Czy plaga ta nie ma mocy
rozróżniania? Czy dlatego B!g mówi nam, że gdy będzie się ona wydarzać
żaden człowiek nie może opuszczać swojego domu?
Tekst wskazuje,
że w przeciwieństwie do wcześniejszych plag, które były sprowadzane
przez anioły, zabicie pierworodnych dokonane zostało bezpośrednio pod
patronatem B!ga. Można pomyśleć, że podczas, gdy aniołowie pracowali z
ograniczoną mocą i w związku z tym mogli ukierunkować ją na Egipcjan,
nieograniczona moc B!ga nie rozróżnia. Jest to jednak podejście
problematyczne, ponieważ pierworodni zostali odróżnieni od pozostałych
Egipcjan, a domy oznakowane od nieoznakowanych. Problematyczna
teologicznie jest także propozycja mówiąca, że B!g ma mniejszą możliwość
kontroli swojej mocy niż anioły, które stworzył.
W odniesieniu
do wersu, który nakazuje nam oznaczyć nasze domy, Raszi mówi, że jest to
znak dla nas, nie dla Egipcjan i z pewnością nie dla B!ga. Tłumaczy
dalej, że język który opisuje plagi, wskazuje, iż Egipcjanie, którzy
byli pomiędzy Żydami zginęli, a Żydzi, którzy byli pomiędzy Egipcjanami –
nie. A więc to nie krew i nie pozostanie w domach uratowało dzieci
Izraela od śmierci, to był B!g.
Krew na naszych odrzwiach była
znakiem dla nas. Znakiem, że B!g odsunął nas jako naród na ubocze, dając
nam jednocześnie wyjątkowe obowiązki i jedyny w swoim rodzaju
potencjał, a jedno z drugim powiązane. Po hebrajsku obowiązki to Micwot,
a potencjał to Segula. By B!g wywiódł nas z Egiptu, musimy zasłużyć na
odkupienie. Dlatego dał nam obowiązki (Micwot) do wypełniania, co
powoduje aktywację potencjału (Segual) Narodu Izraela.
Dlaczego
więc B!g zamknął nas w domach? Teraz, gdy zaczęliśmy urzeczywistniać
naszą wyjątkowość, czyż nie powinniśmy wszystkich o tym poinformować?
Czy nie powinniśmy maszerować przez ulice Egiptu głosząc zdolność B!ga
do ratowania wybranych?
Wers, który opisuje konieczność
pozostania w domach, Rashi tłumaczy czasami, w których moc należała do
sił zniszczenia i siły owe nie rozróżniały pomiędzy prawymi, a złymi.
Czy znaczy to, że nie umiałyby odróżnić Dzieci Izraela od Egipcjan? Nie,
jeśli odróżniają pierworodnych od pozostałych Egipcjan nie jest
oczywiste, że nie będą miały problemu z odróżnieniem Żyda od
Egipcjanina. Chodzi raczej o to, że zginąć może zarówno prawy, jak i zły
Egipcjanin.
Dziewięć plag tłumaczyć można jako naturalne
zjawiska, które są uzasadnioną karą, można je tolerować, a w niektórych
przypadkach można ich uniknąć. Ale zabicie pierworodnych było czymś
zupełnie innym. Tora mówi bardzo wyraźnie, że nie było domu, w którym
nie pojawiłaby się śmierć. Bez względu na to, jakie strategie radzenia
sobie stosowali Egipcjanie, by udźwignąć dziewięć plag, teraz nie
działało nic. W nocy śmierci pierworodnych Egipt trwał w emocjonalnym
szoku w obliczu nieznanego. I był to dokładnie ten czas, którego
potrzebował Izrael, by okazać współczucie poprzez pozostanie w domach.
W tym tygodniu widzimy, że kiedy nadchodzi odkupienie, kiedy B!g
ukazuje światu swoją moc i swoich ludzi, to jest dokładnie ta chwila,
kiedy musimy praktykować pokorę niezbędną, byśmy byli Narodem B!ga.
Egipt ciężko zgrzeszył przeciwko B!gu i dzieciom Izraela. Wszystkie
plagi były w pełni usprawiedliwione zarówno gdy mowa o ich sile, jak i
wielkości. Mimo to nie dostaliśmy prawa do panowania nad Egipcjanami.
Dopiero gdy nauczymy się akceptować z pokorą tak potencjał, jak i
obowiązki, które dał nam B!g, gdy zrozumiemy, że nie są one po to, by
wynieść nas ponad inne narody świata, ale po to, by wynieść wszystkie
narody świata, zasłużymy na nasze odkupienie i odkupienie całego świata.
Szabat Szalom!
Z miłością,
Yehoshua Ellis
|
Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl