KONTAKT

BIURO

Wsparcie finansowe Gminy

Numery kont info

POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

TSKZ

tskz.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Parszat Ki Tisa  Email

"Keszer Tefilin", Węzeł Tefilin

"A gdy cofnę rękę, ujrzysz Mnie z tyłu, lecz oblicza mojego tobie nie ukażę: (Wj 33:23), mówi Haszem do Moszego po tym, jak odniósł on sukces w anulowaniu dekretu zniszczenia żydowskiego narodu za oddawanie czci Złotemu Cielcowi i zdecydował się skorzystać z tego unikalnego momentu B-żej łaski. "Proszę pozwól mi mieć wizję Twojej Chwały", poprosił.

B-g wyjaśnił, że ludzkie istoty nie mogą mieć wizji Jego Obecności i pozostać żywymi. Jakkolwiek zgodził się umieścić Moszego w górskiej szczelinie, chroniąc proroka Swoją mocą, podczas gdy On "przeszedł obok".

B-g oczywiście nie ma ciała. Co terminy "tył" i "twarz" oznaczają w tym kontekście?

Talmud zdaje się tylko dodawać do tego zamieszania. Rabbi Szimon Hasida wyjaśnia, że B-g pokazał Moszemu węzeł (keszer) Swego tefillin. (Człowiek ubiera tefilin, zawierający wersety o B-żej jedności i opatrzności, ponad czołem. Jest to utrzymane w miejscu za pomocą skórzanego paska zawiązanego w węzeł z tyłu głowy.)

Co Rabbi Szimon miał na myśli przez "tefilin B-ga"? Nie zamierzamy wyjaśniać tego w tym miejscu. Co jest jednak specjalnego w węźle, że B-g odsłonił ten aspekt Swego tefilin Moszemu?

Musimy rozróżnić pomiędzy dwoma typami wiedzy. Pierwszy to wiedza, która odzwierciedla dokładną pełnię prawdziwej natury danego obiektu. Drugi to wiedza, która jest ograniczona przez zdolności - intelektualne lub percepcyjne - kogoś badającego. Jeśli dotyczy ona fizycznych obiektów, może nie być żadnej różnicy pomiędzy nimi dwoma. Ale kiedy dotyczy ona abstrakcyjnych konceptów, szczególnie odnośnie do natury B-ga, różnica będzie wielka.

Tora jest oparta na drugim typie wiedzy - spostrzeganiu rzeczywistości B-ga zgodnie z ograniczeniami naszego zrozumienia. Pierwszy poziom nie jest w ogóle formą zrozumienia; jak B-g powiedział Moszemu, "człowiek nie może mieć wizji Mnie i pozostać żywym".

Tefilin, zawierający wersety o B-żej jedności i naturze, wyraża prawdziwe zrozumienie B-żej rzeczywistości. Ta abstrakcyjna prawda jest poza ludzkim zrozumieniem. Jak możemy odnieść się do tej prawdy? Co łączy ją z nami? Co sprowadza ją na dół do poziomu naszych intelektualnych możliwości, umożliwiając tej wiedzy oświecenie i wpływ na nas? To jest węzeł, wiązanie tefillin. Ten węzeł reprezentuje poziom zrozumienia ograniczonego do możliwości tego, kto medytuje.

Teraz możemy zrozumieć metaforę B-żej twarzy i tyłu. Każda koresponduje do dwóch poziomów wiedzy.

  • Prawdziwa rzeczywistość B-żej egzystencji - B-ża twarz.
  • Rzeczywistość zgodna z naszym ograniczonym zrozumieniem - B-ży tył.
  •  

    Rabin Boaz Pasz
    Emisariusz "Szawei Jisrael"

    tłum. Magda Rut Żylska

  •  

    Am Israel Chai !

    ATTENTION !

    About the visits
    to the grave
    of Akiva Eger
    please stay in touch
    Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
    OrWhats App only
    +48726100199

    AKIVA EGER

    Czytaj TUTAJ

    2a.jpg

     

    Ambasada Izraela w Polsce

    ambas1 (2).jpg

    Hebrajski w Gminie

    Chetnych do nauki

    prosimy o kontakt

    hebr2.jpg

    15-activity Jewish community of Poznan

    15c.jpg

    15-lat naszej Gminy

    tora.jpg

    IRENA SENDLER-KONCERT

    sendler.jpg

    Codzienna Miszna

    rapoport.jpg

    Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

     

    oraz na  Facebooku

    JEWISH.pl

     jewish.jpg

    EC CHAIM

    ec-chaim.jpg

    Shavei Polska

    shavei.jpg

    Zydowski Instytut Historyczny

    zih.jpg

    C I H

    3a.jpg
    wirtualny.jpg

    POLIN

    Wirtualny spacer po wystawie stałej

    polin.jpg

    mhzp_logo_new3755.jpg

    Muzeum Galicja

    galicja.jpg
    fdzz.jpg

    nissenbaum.jpg

    Trzemeszno

    logo.jpg+ lista nazwisk

    Kulmhof am Ner

    kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

    Shimon Peres Funeral

    simon2.jpg

    Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl