POLUB NAS :)

facebook.jpg

info kontakt

Kontakt z biurem Gminy

tylko drogą mailową 

poznan@jewish.org.pl

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

Hebrajski on-line

hebr.jpgKliknij obrazek
erec.jpg

Koszerne produkty

kosher.jpg

 

TSKZ

tskz.jpg

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

KOL POLIN

Muzyka klezmerska

radio kl.jpg
Parszat Dewarim 9.08.19  Email
Parszat ha Szawua
Zapalenie świec dla Poznania piątek 9 sierpnia godz. 20:12, Hawdala w sobotę- godz. 21:28. Radosnego Szabatu kochani.
Księga Dwarim jest ostatnią z Pięcioksięgu Mojżesza. Mędrcy nazywają ją “Miszne Tora” (Tora Powtórzona) ze względu na jej zawartość, która jest powtórzeniem wielu kwestii poruszonych już wcześniej. Jak pisze Ramban we wstępie do księgi Dwarim: W tej księdze Mojżesz wyjaśnia pokoleniu wchodzącemu do Ziemi Izraela większość przykazań, które będą tam obowiązywały.
Wszystkie te micwy już zostały mu dane na Górze Synaj lub w Namiocie Wyznaczonych Czasów w pierwszym roku po wyjściu z Egiptu przed grzechem szpiegów. Dlatego też język przekazywania praw różni sie od tego, który używany był we wcześniejszych księgach (np. brak takich zwrotów jak: “I powiedział Bóg do Mojżesza mówiąc rozkaż Synom Izraela…”).
 
Rabin Aron haLewi z Barcelony, autor Sefer haChinuch (książka omawiająca wszystkie 613 przykazań) wylicza 200 micwot w księdze Dwarim (77 pozytywnych i 123 negatywnych) czyli około 1/3 całego Tarjagu. Według rabina Arona micwy są rozmieszczone następująco: Bereszit – 3, Szemot – 111, Wajikra – 247, Bamidbar – 52 i Dwarim – 200).
 
Cadyk z Góry Kalwarii, rabi Jehuda Lejb, autor Sfat Emet zwykł mawiać: księga Dwarim jest jak tfilin, który zakładamy na rękę. Są 4 fragmenty Tory, które mamy obowiązek przywiązywać do głowy i do ręki.
 
Różnica między tfilinem na głowę a tfilinem na rękę polega na różnym rozmieszczeniu tych fragmentów.
 
Tfilin na ręke zbudowany jest tak, że wszystkie fragmenty znajdują się w tym samym “domku”
 
 
 

 

natomiast tfilin na głowę ma 4 pokoje a w każdym z nich inny fragment.

 
 
 
 
Księga Dwarim jest jak tfilin na rękę, w której wszystko skupione jest w jednym domku natomiast pozostałe 4 księgi (Bereszit, Szemot, Wajikra, Bamidbar) są jak tfilin na głowę, w którym każdy fragment ma swój pokój. Piąta księga nazywana jest księgą Dwarim (słowa) ponieważ na jej początku znajdują się treści napomnienia dla narodu Izraela po to aby przybliżyć ich serca do Tory. Podobnie tfilin na rękę, który przywiązujemy tak aby skierowany był w stronę serca.
 
Paraszat Dwarim czytana jest zawsze w Szabat poprzedzający post 9 Aw. Dlaczego? Ponieważ już na wstępie księgi Mosze wspomina o grzechu szpiegów:
 
A gdy Pan usłyszał wasze słowa, rozgniewał się i tak poprzysiągł:
Nikt z tych mężów, z tego złego pokolenia nie ujrzy ziemi dobrej, którą przysiągłem dać waszym ojcom (Dwarim 1:34-35)
 
W efekcie zwątpienia w pomoc Boga na pokolenie, które wyszło z Egiptu spada ciężka kara. Nie dostąpili oni zaszczytu wejścia do Ziemi Izraela. Według Mędrców stało się to właśnie 9 miesiąca Aw. Powiedział Bóg do Izraela: teraz płaczecie choć nie macie powodu (płakali ponieważ zwątpili, że zdobycie Erec Israel jest możliwe), to ja sprawie, że w przyszłości na pokolenia będziecie mieli powód do rozpaczy.
 
Nie chcemy jednak kończyć tak smutno, więc przytoczymy krótką opowieść.
 
Rabin Awraham Cwi Kamaj wszedł w przeddzień postu Tisza beAw do sklepu z książkami i poprosił o Kinot na Tisza beAw (zbiór elegii, które zwyczajowo czytamy w dzień postu 9 Aw). I mimo, że cena książki nie była wysoka to rabi Awraham targował sie ze sprzedawcą prawie godzinę tak jak nigdy nie miał w zwyczaju. Kłócił się o kilka groszy. Dziwił się bardzo właściciel sklepu, który dobrze znał rabiego Awrahama i wiedział, że to do niego niepodobne. W końcu zdenerwowany zapytał: Co się dzieje!? Co to za dzień ma czcigodny rabin? Przecież zawsze kupujesz u mnie książki i to dużo i drogie i zawsze płacisz lekką ręką. Co się stało, że zmieniłeś podejście i oto stoisz i kłócisz się ze mną już godzine o jakiegoś grosza? Mój przyjacielu, nie wszystkie książki są równe – odpowiedział rabin. Zwykle gdy kupuję od ciebie książkę to oczekuję, że z Bożą pomocą będzie mi służyła latami a potem odziedziczą ją po mnie moje dzieci. Natomiast te Kinot? Nie potrzebuje tej książki jak tylko na ten rok! Ponieważ wierzę i mam nadzieję, że w przyszłym roku nie będziemy musieli już opłakiwać zburzenia świątyni i ujrzymy przyjście Mesjasza.
 
Szabat Szalom
Rabin David Szychowski

 

 

 

ATTENTION !

About the visits to the grave

of Akiva Eger please get in touch with Mrs. Estera by phone +48 726 100 199 Or via email gekafka@jewish.org.pl

UWAGA !

W związku pandemią covid-19, synagoga nieczynna do odwołania
kontakt tylko przez email
poznan@jewish.org.pl

Due to the covid-19 pandemic, the synagogue is closed until further notice
contact by email only poznan@jewish.org.pl

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

OTWARTA

otwarta.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

C I H

3a.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Portal Chaim

Portal o kulturze, Żydach,

artystach i Wielkopolsce

chaim.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek
wirtualny.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl