POLUB NAS :)

facebook.jpg

Nasz You Tube

ytube.jpg

KONTAKT

BIURO

Fundacja Synagoga Nowa

PIC 913955244
2016-04-04_101608.jpg

The National Library of Israel

library1.jpg

Posen Library

KLIK library.jpg

Kalendarz

  calenda1.jpg

Bar Micwa Ryana

Kliknij TUTAJ rayan2.jpg

Blog Leona Jedwabia z Australii

Moja podróz przez Holokaust

jedwab2.jpg 

erec.jpg

Koszerne produkty

kosher4.jpg

 

Chabad

chabad.jpg
wikipardes.jpg

JUDAICA

magen_1.jpg

Szalom TV

szalomtv.jpg

KOL POLIN

Chajej Sarah - Zawsze patrz w przyszłość  Email

Szabat piątek 10 listopada - zapalenie świec 15:49.

Zakończenie Szabatu 11.11.17 - godz. 17:00

Zaskakujące, że pod koniec poprzedniej paraszy, czyli paraszy Wajera, zaraz po związaniu Izaaka, otrzymujemy pozornie nieistotną informację o dzieciach brata Abrahama i ich potomkach. Wśród nich była Rebeka, która później została żoną Izaaka. Następną paraszę otwiera śmierć Sary.

Baal Haturim (Jacob Ben Asher 1269-1343 zmarły w  Toledo w Hiszpani, który napisał jedną z najważniejszych książek omawiających Halachę, zwaną “Tur”) zauważa, że najpierw dowiadujemy się o narodzinach Rebeki, zanim czytamy wieść o śmierci Sary. Przed zachodem słońca Sary jesteśmy świadkami wschodu słońca Rebeki.

 

Znajdujemy w tym pocieszenie, ponieważ Sarah zasługuje na to, aby w pewnym sensie wiedzieć, że urodziła się już przyszła żona dla jej syna. Sarah dzięki temu może odejść spokojna.

Jest to symboliczny sposób ukazania wieczności narodu żydowskiego. My zawsze patrzymy do przodu. Nawet w momentach największego nieszczęścia i w wielkiej ciemności, nadal planujemy naszą przyszłość, nasze przetrwanie.

Sarah zmarła w mieście Hebron.

“I Abraham przyszedł, aby powiedzieć mowę pożegnalną na jej cześć i płakać za nią. A potem wstał od swojej ukochanej …”

Płacze, ale potem wstaje i zajmuje się interesami. Ważnym wątkiem w tej paraszy jest zadbanie o własność, rachunkowość i dokumentację. Może macie wrażenie, że to jest nie na miejscu. Moglibyście się spodziewać, że takie kwestie Tora zamieści gdzieś w niepozornym a nie tak centralnym punkcie. A tu proszę, czarno na białym już na samym początku i w krytycznym momencie toczy się dyskusja o zakupie nieruchomości pod grób. Poznajemy szczegóły transakcji, negocjacji i zakupu ziemi. Talmud z tej historii wnioskuje, że hebrajskie słowo „natati” ma konotację monetarną.

 

Dlaczego szczególnie istotne jest omówienie tej sprzedaży? Jedną z oczywistych odpowiedzi jest podkreślenie wartości miasta Hebron, jaskini patriarchów i pierwszego nabycia ziemi. Nie ma wątpliwości co do naszego związku z tą ziemią. Ta parasza z góry usuwa wszelkie wątpliwości na przyszłość.

 

Ale uważam, że istnieje głębszy powód , dla którego Tora kładzie nacisk na tę sprzedaż.

Istnieją dwie reakcje Abrahama na śmierć jego żony – formalna i emocjonalna. Obie idą w parze. Najwyraźniej emocje mają pierwszeństwo. Abraham przyszedł, wychwalał i opłakiwał swoją żonę. Wyraził swoje emocje wobec swojego otoczenia. Być może to zostało nawet opisane niezgodnie z chronologią, bo przecież pochwała i płacz powinny pojawić się wraz z pogrzebem. Istotny jest przekaz, że emocje mają priorytet, najpierw miłość, ludzkość, płacz i smutek.

Ale potem kolejnym etapem jest aspekt formalny, należy upewnić się, że ciało jest pochowane w ziemi z największą dozą szacunku i w najczystszy oraz jednocześnie klarowny sposób.

 

To niby prosty proces, jednak Abraham nie chce, pozostawić żadnych niejasności! Kupił tę ziemię i ma jasność, która ziemia do niego należy. Ma do czynienia z Efronem oszustem, intrygantem. Tu nie można sobie pozwolić na niejednoznaczność, on musi mieć dowód na piśmie, żeby wiedzieć jaki będzie los tego miejsca nawet, gdy w przyszłości powstaną jakiekolwiek kontrowersje.

 

Abraham, powstając z żalu i smutku, uczy swe dzieci o wielkiej wartości życia. Śmierć naszych bliskich nie może sparaliżować nas i zatopić nas w nostalgicznej depresji; raczej musimy dać miejsce tym emocjom, a potem musimy wstać i myśleć o teraźniejszości i przyszłości.

 

Teraźniejszością dla Abrahama jest zapewnienie odpowiedniej wagi w zakończeniu jej życia. Kupując kawałek Ziemi Izraela, zapewnia los swojej ukochanej żony i oddaje jej właściwą cześć. O przyszłość troszczy się Abraham, gdy wyraża troskę o znalezienie odpowiedniej żony dla ich syna Izaaka.

 

Tora przekazuje nam dokładne szczegóły dotyczące instrukcji jaką Abraham udzielił swojemu słudze w kwestii znalezienia właściwej żony dla Izaaka. Odzwierciedla to nam znaczenie formalności wymaganych do zapewnienia przyszłości narodu żydowskiego.

 

Istotnie, odejście Sary było osobistą tragedią dla Abrahama, ale jego determinacja by nadal działać oraz w tym czasie zakupić ziemię w Hebronie, a następnie by szczegółowo poinstruować sługę w kwestii znalezienia właściwej żony dla Izaaka (którą później staje się Rebeka), uczy nas – dzieci Abrahama, o konieczności zachowania właściwej równowagi w naszych emocjonalnych reakcjach na śmierć. Jest to przekaz, który pokazuje nam, że to my jesteśmy odpowiedzialni za to, by iść do przodu skupiając się na przyszłości.

 

Rabin Avi Baumol

Szabat Szalom !

 

Pray for Izrael

200w.gif

Am Israel Chai !

Pesach 22-30.04

seder.jpg

AKIVA EGER

Czytaj TUTAJ

2a.jpg

 

Ambasada Izraela w Polsce

ambas1 (2).jpg

Hebrajski w Gminie

Chetnych do nauki

prosimy o kontakt

hebr2.jpg

15-activity Jewish community of Poznan

15c.jpg

15-lat naszej Gminy

tora.jpg

IRENA SENDLER-KONCERT

sendler.jpg

Codzienna Miszna

rapoport.jpg

Tajemniczy świat Żydów YTtajemniczy.jpg

 

oraz na  Facebooku

JEWISH.pl

 jewish.jpg

EC CHAIM

ec-chaim.jpg

Shavei Polska

shavei.jpg

Zydowski Instytut Historyczny

zih.jpg

C I H

3a.jpg
wirtualny.jpg

TSKZ

tskz.jpg

POLIN

Wirtualny spacer po wystawie stałej

polin.jpg

mhzp_logo_new3755.jpg

Muzeum Galicja

galicja.jpg
fdzz.jpg

nissenbaum.jpg

Trzemeszno

logo.jpg+ lista nazwisk

Kulmhof am Ner

kulmhof1.jpg Kliknij obrazek

Shimon Peres Funeral

simon2.jpg

Copyright © 2008 by www.poznan.jewish.org.pl